Jälla-eleven Linus: Utan lastbilsförare faller allt

Uppsalas yrkesutbildningar står inför en utmaning: att lösa den enorma bristen på arbetskraft inom fordon, skogsbruk och lantbruk. Men fördomar i ett akademiserat Uppsala kan vara ett hinder, något som Jälla-eleven Linus Widén vill ändra på.

Jälla-eleven Linus Widén ska under en vecka i höst vara ambassadör för Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd – ett initiativ för att locka fler till yrkeslinjerna.

Jälla-eleven Linus Widén ska under en vecka i höst vara ambassadör för Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd – ett initiativ för att locka fler till yrkeslinjerna.

Foto: Jessica Eliasson

Uppsala2022-11-17 12:00

– Allt du ser i ditt hem har någon gång fraktats med en lastbil, säger Sandra Kruse, lärare på Uppsala Yrkesgymnasium Jälla.

Hon är mentor till Linus Widén som går i trean på transportprogrammet. Han har nyss kommit tillbaka från en dag på sin praktik. De sitter i skolans personalrum och diskuterar vad som händer med samhället utan lastbilschaufförer.

– Vi får ingen mat till butikerna, inga hus kan byggas, vi kan inte tanka bilen och vi får ingen post. Vi kommer heller inte kunna lägga nya vägar att köra på eftersom asfalten behöver transporteras, säger Sandra.

– Allt faller verkligen. Det känns motiverande att det man jobbar med är viktigt, fortsätter Linus. 

undefined
Linus Widén och mentorn Sandra Kruse säger att det finns fördomar om transportprogrammet. "Det är så brett, och att ta körkorten är egentligen en väldigt liten del av programmet" säger Sandra.

Scenariot är bara hypotetiskt, hittills i alla fall. Inför årets gymnasiemässa i Uppsala går kommunen ut med att man satsar särskilt på att visa upp yrkesutbildningarna. Förklaringen är att det saknas folk i många branscher. 

– Vi har kontinuerlig kontakt med branscherna, och de uttrycker att det är arbetskraftsbrist på de flesta av våra yrkesutgångar, säger Tiina Johans som är tf enhetsrektor på Jälla. 

För Linus framtida yrke som lastbilschaufför är utsikterna alltså mer än goda. Bristen är stor och enligt Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd, TYA, behövs det över 6 000 nya förare i Sverige bara i år. De kommande tio åren bedömer TYA att 50 000 förare kommer behövas. 

undefined
Jälla-eleven Linus Widén ska under en vecka i höst vara ambassadör för Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd – ett initiativ för att locka fler till yrkeslinjerna.

– Efter studenten kan jag välja och vraka, bara jag ligger i lite, säger Linus.

Ingångslönen som lastbilschaufför är ungefär 28 000. Enligt Sandra har ingen som tagit studenten från programmet gått ut i arbetslöshet, alla har haft ett jobb redan innan utbildningen tog slut. 

Under en vecka i höst kommer Linus vara ambassadör för TYA i sociala medier, där han ska visa sin vardag och berätta om utbildningen. Då hoppas han kunna slå hål på fördomar som kan hindra elever från att söka yrkeslinje.

– Jag hoppas att folk blir lite mindre dömande mot linjen. Folk tänker att det enda jag gör är att sitta bakom ratten och köra, men det är så mycket mer. Jättemycket handlar om service och kundkontakt, och det är många olika prov som kräver att vi pluggar hårt, berättar Linus.

Var kommer fördomarna ifrån?

– Hela Uppsala genomsyras av universitetet och det akademiska, menar Sandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!