Branschen vill ha halvårskurs

Arbetsförmedlingen kommer att utreda bakgrunden till kritiken, men försvarar att utbildningen för lastbilskörkort sträcker sig över ett halvår.

Uppsala2012-10-22 17:57

Magnus Almquist, regionchef för Grönlunds trafikskolas yrkesutbildningar i Uppsala och Stockholm, tillbakavisar deltagares påståenden om lärarbrist och att de sitter sysslolösa. Grönlunds kan inte påverka upplägget på utbildningen då det görs av Arbetsförmedlingen i samråd med branschen. Det är Arbetsförmedlingen som avgör hur länge deltagarna ska gå utbildningen och något kontrakt finns inte, säger han.
– Vi är visserligen ett privat företag som vill tjäna pengar, men vi kan inte göra våld på utbildningen. Den är så hårt reglerad av Arbetsförmedlingen.
– Det kan hända att vi haft låg bemanning under någon sommarvecka, men inte så låg som det påstås. Om vi hade haft så låg bemanning skulle deltagarna inte klara proven.

Lämplighetstesterna som deltagare fått ägna sig åt har tagits fram ihop med Arbetsförmedlingen, säger han. Thomas Hedström, utbildningsansvarig vid Arbetsförmedlingens huvudkontor i Stockholm, säger att utbildningens längd har bestämts i samråd med åkeribranschen.
– Vi har delvis tillmötesgått åkeribranschen. De skulle nog aldrig anställa någon som gått en kort intensivkurs.

Enligt Arbetsförmedlingen sker det ett kontinuerligt uppföljningsarbete med Grönlunds för att se hur deltagarna ligger till och hur länge de ska gå kvar på utbildningen.
– Många deltagare behöver lite längre tid. Däremot är det inte acceptabelt om det bara drar ut på tiden som det påstås. Det här måste vi på något sätt gå till botten med, säger Thomas Hedström.

Arbetsförmedlingen betalar 4 600 kronor per deltagare och vecka till Grönlunds trafikskola. Enligt Thomas Hedström finns det en rutin att plocka bort elever från utbildningen om det uppstår dötid, till exempel på grund av väntan på uppkörningsprov. Enligt Arbetsförmedlingen har det skett vid några tillfällen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!