Storstockholms brandförsvar, som har ansvaret för att skicka ut räddningstjänst på larm i Uppsala, har gått igenom banden från helgens brand.
– Vi såg att det var ovanligt lång larmhanteringstid, mer än 180 sekunder innan man har skickat enheter, och då gör vi en uppföljning där vi tittar på den enskilda insatsen, säger Veronica Sandström, kommunikationschef på Storstockholms brandförsvar.
– Vi lyssnade på banden och har konstaterat att det inte hanterades helt korrekt, vid det andra samtalet borde vi ha larmat dit enheter.
Hur var det med det första samtalet som kom en halvtimme tidigare?
– Uppgifterna i det första samtalet var inte tillräckligt tydliga för att man med säkerhet skulle veta att det var en brand, där hade man behövt mer. Uppgiftslämnaren passerade förbi på riksvägen och det kunde röra sig om ett ljussken. Men vid det andra samtalet gjordes en felaktig bedömning, de hade kunnat vara på plats några minuter tidigare, säger Veronica Sandström.
Om det varit ett bostadshus så hade ju en halvtimme spelat stor roll.
– Absolut, men i det här fallet – en industribyggnad på natten – så handlar det om enskilda bedömningar av de uppgifter man får. Om det handlar om att liv är i fara så är det ett prioriterat larm.
Men det handlade ändå om en brand i en byggnad.
– Jag kan inte säga hur man resonerade i det här fallet, men när vi lyssnar på banden i efterhand ser vi att man borde ha larmat ut på det andra samtalet.
Hon berättar att när ett larm hanterats fel så gör man uppföljningar med den personal som varit inblandad och, om det behövs, med SOS Alarm. Det är viktigt till exempel att medlyssningen fungerar, så att brandförsvaret inte missar för mycket av larmsamtalet.
Om man jämför SOS Alarms och brandförsvarets logg för det första larmsamtalet ser man att det dröjer två minuter innan brandförsvaret har medlyssning.
– Det ska inte ta mer än 30 sekunder, så det är lång tid. Vad det finns för skäl till det kan jag inte säga, säger Veronica Sandström.