Brakförlust väntar E 4-byggare
En av nya E 4:s största entreprenörer, Vägbyggarna, går med storförlust. Bolaget lade för lågt anbud i upphandlingen av Förbifart Uppsala och riskerar att förlora över 40 miljoner kronor. Projektledare Owe Ekman är oroad. Men Södertälje Åkeri AB, som i dag driver Vägbyggarna, lovar att slutföra entreprenaden, trots förlusterna.
Såab, in i dess ställe. Det visade sig snart att det pris som Vägbyggarna lagt för att genomföra entreprenaden, 141 miljoner kronor, är så lågt så att det inte täcker arbetskostnaderna. Preliminärt kommer Vägbyggarna att förlora 45 miljoner kronor på projektet.
Tvist om fördelning av förluster
När det blev känt fick Såabs dåvarande vd och styrelseordförande sparken. Samtidigt uppstod en tvist mellan Olas Grävtjänst och Såab om hur förlusterna skulle fördelas. Det ledde till att Olas Grävtjänst försattes i konkurs vid Mora
tingsrätt i mitten av mars. Elva personer förlorade sina jobb på E 4-bygget och konkursförvaltare Thomas Gustafsson håller som bäst på att sälja ut bolagets maskiner. Såab har tagit över Vägbyggarna och hela entreprenaden.
Vi kommer att driva den vidare. Vi har ändrat i våra driftsrutiner för att klara det. Men vägbygget blir ett stort förlustprojekt för oss, säger Såabs vd Jan Karlsson.
"Avtal ska hållas"
UNT: Vore det inte enklare att hoppa av? Projektet sträcker sig ju fram till 2007.
- Avtal ska hållas. Olas Grävtjänst klarade inte att ta sin halva av förlusterna. Vi tvingas ta allt. Men våra ägare har resurser till det, säger Karlsson.
Owe Ekman, som är Vägverkets projektledare för sträckan, känner dock oro.
- Det är klart att vi är bekymrade och funderar på hur det ska gå. Såab har försäkrat att de ska fullfölja projektet men det är inte alls bra med en entreprenör som jobbar under förlust. Man kan undra om prissättningen blev satt i efterdyningarna av Arlandabanan. Där låg de väldigt lågt, säger han.
I egen regi
Generalentreprenör för Förbifart Uppsala är VP-väg som består av det norska byggbolaget Weidekke ASA och Vägverket Produktion. Byggledare är Per Brink.
- Det har varit en del problem, störningar och en viss oro i och med konkursen i Olas Grävtjänst. Men Såab har skött det hela bra. De håller tidsplanen, säger han.
UNT: Vad händer om Såab inte fullföljer projektet?
— Bolaget har stabil ekonomi och lovar att göra entreprenaden klar. Om inte så tar vi över och gör det klart i egen regi. Bygget av E 4 ska inte försenas, säger Per Brink.
Varför Såab gick med i förlustprojektet är oklart. Enligt Jan Karlsson var upphandlingen redan genomförd när bolaget trädde in.
— Hur man resonerade vet jag inte. Det var före min tid. Vi gjorde en genomlysning av ekonomin i hela projektet under januari och februari. Efter det fick den gamla ledningen gå, säger han.
Enligt Jan Karlsson har Såab 25 maskiner i arbete på E 4 just nu. 60 procent av entreprenaden är klar.
Fotnot: Södertälje Åkeri AB ingår i Foriakoncernen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!