Uppsala kommun ska köpa ett område vid Kungsängens gård av Sveriges Lantbruksuniversitet för att bygga en bussdepå. Det beslutade kommunstyrelsen på onsdagen. Men partierna är oense om finansieringen.
Den borgerliga majoriteten vill, och bestämde också, att depån ska byggas med hjälp av en så kallad OPS-lösning, det vill säga samverkan mellan offentliga och privata aktörer. I det här fallet innebär det att ett privat bolag står för projektering, finansiering, byggande och drift av depån. Medan kommunen upphandlar OPS-lösningen och garanterar att depån används.
Men kostnaden för att bygga och driva depån genom en OPS-lösning beräknas bli cirka 100 miljoner kronor dyrare än om kommunen bygger och driver depån i egen regi. Detta eftersom kommunen betalar för att slippa risken att bygget drar över budgeten.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet är mycket kritiska till att alliansen väljer den dyrare lösningen framför att bygga och driva depån själv.
– Det är orimligt att bygget skulle bli så mycket dyrare än planerat, så att det skulle överstiga de 100 miljoner extra vi nu får betala, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).
Men kommunstyrelsens ordförande Gunnar Hedberg (M) håller inte med.
– Nästan alla större infrastrukturprojekt blir dyrare än planerat och då är det bra att ett privat företag och inte kommunen får stå för merkostnaderna. Hade vi gjort så när vi byggde Resecentrum hade det inte blivit lika dyrt för kommunen.
Bussdepån ska ha plats för 150 bussar och kommer tidigast att vara klar vid årsskiftet 2014-2015.