– Det går en trend bland unga i dag, allt ska vara retro och att man ska hitta tillbaka till det gamla – och socialisera genom konversation och inte bara festa och titta på film.
Det säger Philip Svanfeldt, vd för Acabo Games i Uppsala som utvecklar brädspel. Det är en anledning till att deras brädspel har gått så bra.
Nu ger de sig in i den mer digitala världen också. För att nå ännu fler.
– Vi är inte bara det mossiga brädspelsbolaget utan
nu är vi med i matchen på riktigt, säger Philip Svanfeldt.
Spelet som de har introducerat som app, förkortning för applikation, till Ipad är The Art of Science. Ett frågespel med fokus på naturvetenskap och teknik.
– Vår målgrupp är alltifrån gymnasieelever till före detta akademiker som blir arga på spelet för att de inte kommer ihåg vad de har lärt sig. Det är lite det vi vill nå, säger Philip Svanfeldt.
Appen ska fungera precis som brädspelet, med skillnaden att den blir lite lättare att ta med sig. För Philip Svanfeldt och kollegan Henrik Brus är mycket på gång, en introducering i Storbritannien är avklarad och en satsning mot Tyskland står för dörren.
Men finns det några pengar att tjäna i app-branschen?
– Klart det finns pengar, men framför allt är det bra marknadsföring för våra brädspel. Men de riktigt
populära apparna tjänar mycket pengar, det hoppas vi på, säger Philip Svan-
feldt.
Brädspel blir digitalt
Brädspelet The Art of Science blev en hit för Uppsalaföretaget Acabo Games. Nu lämnar brädan köksbordet och blir en app för Ipads.
Henrik Brus (kavaj) och Philip Svanfeldt har gjort en iPad-app av sitt brädspel
Foto: Tor Johnsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!