Det är torsdagseftermiddag. Solen tittar fram bakom molnen och låter sommarvärmen dröja kvar. Utanför fritidsklubben Löten i Uppsala står cyklarna uppradade. Där inne är det full fart. Några spelar pingis och tv-spel, andra tar en fruktstund.
Vi är här för att prata med några nyblivna fjärdeklassare. Tillsammans med Richard Engström, Vendela Ericsson-Damm, Stina Nilsson, Måns Arévalo och Isaac Olsson slår vi oss ner vid ett av borden i fikarummet. De har alla haft ett långt sommarlov med sol, bad och en hel del resor. Men alla är glada över att få vara tillbaka i skolan, särskilt över att få träffa de nya klasskamraterna.
Hur de tycker att det är att gå i skolan egentligen? Är det jobbigt, roligt, stressigt, stökigt eller tråkigt? Vad vill de ändra på?
– Vissa saker är roligt, som slöjd eller att skriva och lära sig språk, särskilt engelska, säger Stina Nilsson och Vendela Ericsson-Damm.
– Färre läxor skulle inte vara helt fel och kortare skoldagar, menar Richard Engström.
Det enda som känns stressigt är när de måste skriva prov på tid. Men för det mesta är det ganska lätt att gå i skolan, nästan för lätt till och med. Stina Nilsson tycker att de som inte hänger med lika bra borde få hjälp med enklare uppgifter, så att de andra i klassen kan jobba vidare. Hon och de andra fyra skulle också vilja ha betyg lite tidigare, helst redan i fjärde klass.
– Då vet man ifall man hänger med eller inte. Så är det roligare med betyg, som det är nu så säger läraren ändå att alla är bra, säger Stina.
– Det är också bra för framtiden, när man ska söka jobb och så, säger Måns.
Den senaste tiden har skolmiljön diskuterats flitigt. En del menar att det är stökigt och att det saknas arbetsro. För ett par veckor sedan kom utbildningsminister Jan Björklund med förslaget att involvera elevernas föräldrar mer i skolan. Ifall en elev är bråkig menar Björklund att han eller hon skulle uppföra sig bättre om mamma eller pappa sitter med i klassrummet.
– Jag vet inte om det är en bra idé, det skulle nog kännas konstigt och jobbigt, säger Måns Arévalo. Det kanske inte skulle vara så roligt för den som måste ha med sig sin förälder.
– Men det skulle ändå vara bättre än om bara läraren sade till, säger Stina Nilsson. Deras enda försvar är att de säger till föräldrarna vad man har gjort, men det gör de ändå aldrig.
– Det hände mig en gång, fortsätter Måns. Läraren skickade med en lapp hem. Min mamma och pappa blev ganska arga, det var inte kul.
Annars tycker ingen av dem att det egentligen är särskilt oroligt i skolan. Snarare tvärtom.
– Det skulle vara tråkigt om det var för lugnt och man var tvungen att vara tyst hela tiden. Om man aldrig fick prata utan bara sitta knäpptyst, säger Stina Nilsson och Vendela Ericsson-Damm.
Betyg i ordning och uppförande verkar inte heller vara någon bra idé. Man kan inte rå för hur man är, menar alla fem. Betyg borde man bara få för det man gör inte för ens personlighet, för det kan man inte alltid ändra på. Däremot skulle man kunna sätta betyg på sina lärare.
– Då får de ju veta om de gör ett bra jobb eller inte, säger Stina.
Vad tycker de då är viktigt att lära sig i skolan?
Att skriva, lära sig olika språk om man ska resa, tycker Måns. Naturkunskap och matte, menar Richard. Men historia är inte så viktigt, det behöver man mest om man ska jobba på museum, säger Vendela.
– Kunskap för mig, det är att man kan mycket. Att man lär sig saker som till exempel matematik och engelska, säger Måns.
– Och klockan, flikar Isaac Olsson in.
Kompisarna Vendela och Stina har redan bestämt vad de ska bli när de blir stora. Författare och designer. Måns funderar på fotbollsspelare. Isaac tvekar lite men säger till slut tecknare. Richard är lite mer osäker.
– Jag vet inte riktigt. Det är nog för tidigt att veta än så länge i min ålder.
Men det allra bästa med skolan är ändå att få träffa sina klasskompisar.