– Bostadsbristen är särskilt påtaglig i tillväxtregioner som Stockholm och Uppsala. Det gör att många hindras från att ta jobb eftersom de inte hittar någon bostad. Det bromsar tillväxten och det kostar mycket pengar, säger Magdalena Andersson.
Hon berömmer Uppsala som en kommun som har fått i gång bostadsbyggandet.
– När det byggs bostäder skapar det jobb och tillväxt. Det ger skattepengar. Och då blir jag nöjd, säger hon.
En viktig fråga att jobba vidare med är också hyresnivåerna i nyproduktionen, enligt Magdalena Andersson.
– Vi kan se att byggkostnaderna är mycket lägre bara man går till Danmark. Jag tror att man med ett investeringsstöd som är knutet till ett hyrestak kan pressa priserna, säger hon.
Kommunen i Uppsala säger också att det krävs statliga pengar till infrastruktur för att klara bostadsbyggandet. Hur ser du på det?
– Vi har särskilda statsbidrag där man kan söka stöd för satsningar i kollektivtrafiken kopplat till ökat bostadsbyggande.
Här räknar man med att fyrspår till Uppsala skapar möjlighet att bygga lika mycket bostäder som hela snabbtågssatsningen. Får man inte mer för pengarna här?
– Jag känner till argumenten för fyrspår och Uppsala har varit duktiga på att föra fram sin syn i den här frågan. Regeringen kommer att ta ett samlat grepp på frågan i den infrastrukturpropositionen som läggs fram i höst, säger Magdalena Andersson.
Hur kommer det sig att du åker till Uppsala för att inviga en bostadsförmedling, är inte det en lokal fråga?
– Jag åker gärna till Uppsala när jag har möjlighet. Och det är en stor händelse när det öppnas en ny stor bostadsförmedling, säger hon.