Cirka 4000 personer har under det gångna året öppnat sin dörr och diskuterat politik med socialdemokraternas representanter. Dessutom har det fört dialog via en hemsida där Uppsalas invånare uppmanas lämna förslag och kommentarer till socialdemokraternas kommunala politiker.
– Vi har fått en tydligare bild av vad folk vill ha, men också att vi kunnat profilera oss tydligare i lokala frågor, säger Marlene Burwick.
Då kampanjen delvis varit riktad mot tätorter utanför Uppsala stad, har problem som tidigare varit i skymundan hamnat i fokus. Många har uttryckt att de saknar butiker i närområdet och lokala handlare bekymrar sig för att pendlare tar upp deras parkeringar.
– Vi kommer att lägga fram konkreta förslag för att förbättra situationen inom kort. Just nu utvärderar vi den information som vi samlat. Men det är tydligt att det behövs fler pendlarparkeringar, berättar kommunalrådet Erik Pelling.
I Uppsala stad har många uttryckt sitt missnöje med bostadsbristen. Socialdemokraterna har sedan länge velat inrätta en bostadsförmedling, en åsikt som de stärkt under samtalskampanjen.
– Folk vill ha ett enklare sätt att söka bostad och bostadsföretagen ser positivt på att kommunen hjälper till med att föremedla lediga bostäder. Förslaget har hittills röstats ned av den borgerliga majoriteten, men om vi får majoritet nästa mandatperiod så kommer vi att driva igenom motionen, säger Marlene Burwick.
Ett annat resultat av kampanjen är förslaget om 90-dagarsgarantin som ska se till att inga ungdomar går arbetslösa längre än 90 dagar.
– Det är en fråga som vi lyfte efter samtal med väljarna och sedan var med och arbetade in på nationell nivå, säger Erik Pelling.