Gav influencers gratisprover – fick viteshot på 500 000

Meds Apotek tog hjälp av influencers för att marknadsföra läkemedel, fastställer en domstol. Nästa gång blir det en halv miljon i straffavgift.

Enligt Läkemedelsverket har Meds Apotek i strid med reglerna skickat ut gratisprover av bland annat värkmedicinen Alvedon till influencers.

Enligt Läkemedelsverket har Meds Apotek i strid med reglerna skickat ut gratisprover av bland annat värkmedicinen Alvedon till influencers.

Foto: TT

Uppsala2022-05-26 12:00

Meds Apotek kontaktade 25 influencers, eller influerare, det vill säga personer som tar emot gratisprover av produkter för att göra reklam för dem på nätet. Enligt Läkemedelsverket i Uppsala har företaget själv uppgett att man skickat ut receptfria läkemedel som Alvedon och Strepsil till influerarna.

Gratis läkemedelsprover får bara lämnas till apotek, läkare eller andra behöriga. Läkemedelsverket menar att Meds Apotek ägnat sig åt förbjuden marknadsföring och har hotat med vite på 500 000 kronor om händelsen upprepas. 

Företaget överklagade och uppgav då att det inte alls handlat om läkemedelsprover som man först angett. Istället var det enbart fråga om läkemedelsförpackningar.

Syftet med utskicket var bara att informera om bolagets tjänster och inte att influerarna skulle föra budskapet vidare. Därmed har Meds Apotek enligt egen uppgift inte sysslat med marknadsföring. Att några av mottagarna ändå skrivit om medicinerna på sociala medier kan inte Meds Apotek ta ansvar för, menar man.

Förvaltningsrätten i Uppsala fastställer att receptfria mediciner har skickats till influerarna. Att endast personer med stora nätverk fick produkterna talar enligt rätten för att syftet var marknadsföring. Därmed ska Läkemedelsverkets viteshot kvarstå, beslutar domstolen. 

Företaget hade även begärt att vitesbeloppet skulle minskas. Meds Apotek har en så stor omsättning, 229 miljoner kronor, att det saknas skäl att sänka vitet, skriver förvaltningsrätten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!