Bokhandeln ser ljust på framtiden

Vi handlar mer och mer böcker på nätet, och i medier utmålas ofta den fysiska bokhandelns tid som utmätt. Men Uppsalas oberoende boklådor har hopp om framtiden.

Blandat. I Drottninggatans bokhandels sortiment ryms både böcker, bokbetonade muggar och en och annan kaka. På bild: Anders Olsson, en av bokhandelns anställda.

Blandat. I Drottninggatans bokhandels sortiment ryms både böcker, bokbetonade muggar och en och annan kaka. På bild: Anders Olsson, en av bokhandelns anställda.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-07-29 10:04

På Drottninggatans bokhandel mitt i Uppsala är det fortfarande lugnt klockan elva, men så är det också mitt i sommartider. Anders Olsson, en av Boklådans anställda, plockar vant bland boktravarna.

– Det är bara här, i Uppsala, som man kan ställa fram en bok om isländsk grammatik – och få den såld.

Det var i mitten av juni som anrika bokhandeln Hedengrens i Stockholm sände chockvågor genom kulturetablissemanget, då de meddelade att de stod på ruinens brant. Försäljningen hade sjunkit med nära två tredjedelar på grund av konkurrensen från nätbutikerna. Efter en massiv stödkampanj lyckades Hedengrens dock fördubbla försäljningen på nolltid, och lovar nu att finnas kvar även till hösten.

Men debatten kring Hedengrens och den fysiska bokhandelns framtid har skapat svallvågor på kultursidorna. Medan DN:s Björn Wiman menade att ”det enda sättet att rädda bokhandeln är att vi börjar handla där igen”, pekade historikern och kulturskribenten Rasmus Fleischer i Expressen istället på fasta bokpriser som branschens räddning, ett system som redan finns i stora delar av Europa och som innebär att förlaget helt enkelt sätter priset.

Att näthandeln redan har den största biten av madeleinekakan råder det ingen tvekan om. 50 procent av de böcker som sålts från januari till april i år har sålts via nätet, medan 39 procent sålts i fysiska bokhandlar (resterande 11 procent via övriga återförsäljare). Men nätdominansen är inget som Jan Smedh, ägare till The English Bookshop, har märkt av.

– Vi fyller tjugo år i november, och vi har aldrig någonsin minskat vår försäljning. Det finns en väldigt negativ mediabild vad gäller bokhandeln, som jag inte alls känner igen mig i. Så länge man tar fasta på den fysiska bokhandelns unika styrkor – ett stort sortiment, kunnig personal och stark anknytning till lokalsamhället – då finns det defintivt en plats för den, säger Jan Smedh.

Varför har det gått så bra just för The English Bookshop?

- Dels för att vi nischat oss, dels för att vi alltid är personliga i mötet med kunden. Och så jobbar vi mycket med sociala medier.

På närliggande Drottninggatans bokhandel är man också optimistiska inför framtiden, om än försiktigt.

– Vi har en del att göra innan vi är där vi vill vara. Liksom andra mindre bokhandlar är vi både kroniskt underbemannade och underfinansierade. Men vi kommer att vässa oss ännu mer, och satsar på att ha dubblerat vår omsättning om fem år, säger ägaren Mårten Ericsson.

För det gäller att kunna erbjuda något mer än bara böcker, att profilera sig gentemot den klickvänliga näthandeln, för att locka kunder. Drottninggatans bokhandel anordnar liksom Uppsala English Bookshop både författarbesök och bokcirklar, och driver också ett litet kafé mitt i butiken.

– Med kaféet har det verkligen blivit den mötesplats vi önskade, säger Mårten Ericsson.

Studentbokhandeln ägs gemensamt av Uppsala studentkår och Uppsala universitet, och har i mer än femtio år sålt framför allt kurslitteratur. Sven-Erik Svensson, chef, ser nätbokhandlarnas intåg som en solklar orsak till de fysiska bokhandlarnas nedåtgång.

– Vi är i dag till stor del ett skyltfönster för nätbokhandlarna – folk kommer in och bläddrar för att sedan gå hem och beställa på nätet. Oberoende bokhandlar får inte heller samma inköpsrabatter som stora kedjor. Men vi arbetar hela tiden på att synliggöra oss, och att få folk att förstå vilken betydelse en bokhandel faktiskt har för en levande stadskärna, säger Sven-Erik Svensson.

Akademibokhandeln LundeQ är i dag Uppsalas största bokhandel, och även del av Sveriges marknadsledande bokkedja med sammanlagt 125 butiker över hela landet. Men Mårten Ericsson ser inte bokhandelsjätten som en konkurrent – tvärtom.

– Vi behöver stora aktörer som Akademibokhandeln, eftersom vi inte själva klarar av att marknadsföra böcker på samma sätt. Och de behöver småaktörer som oss, som kan ge en annan slags spets och kvalitet, säger Mårten Ericsson.

När The English Bookshop för några år sedan flyttade till nya lokaler mitt under midsommarhelgen, kom ett trettiotal av stamkunderna dit för att hjälpa till med målning och uppackning. Kanske är förmågan att kunna skapa ett sådant band till sina kunder den fysiska bokhandelns sista halmstrå. Det tror i alla fall Jan Smedh.

– Folk handlar mer medvetet i dag, många köper gärna ekologiskt och så vidare. Titta på USA, där finns det i dag fler oberoende bokhandlar än för fem år sedan för att människor börjat köpa böcker mer medvetet. Man vill stödja sina lokala butiker, så att de lever kvar.

Fakta Bokmarknaden i Sverige

Den fysiska bokhandelns försäljning ökade med 6,3 procent under årets första fyra månader.

Av de böcker som sålts under perioden har 50 procent sålts via nätet, medan 39 procent sålts i fysiska bokhandlar (resterande 11 procent via andra återförsäljare).

Källa: Svenska Förläggareföreningen/Svenska Bokhandlareföreningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!