Boende drabbade av sopkonflikt
Sedan några veckor tillbaka måste de boende i kvarteret Svanhild i Uppsala betala flera tusen kronor extra för att få sitt sopavfall hämtat som vanligt. Bakgrunden är en komplicerad konflikt med flera olika parter inblandade, och någon lösning verkar inte vara aktuell.
Gunnar Wennberg och hans grannar får sköta sophanteringen på annat sätt sedan den ordinarie hanteringen förändrats.
Foto: Rolf Hamilton
-Det kostar föreningen cirka 1500 kronor i veckan, samtidigt som vi fortsätter att betala de ordinarie avgifterna för sophämtningen,säger Gunnar Wennberg, ordförande i bostadsrättsföreningen Svanhild 21, en av de som drabbats.
Föreningen har nu kallat in en jurist i ärendet.
Bakgrunden till förändringen var en underrättelse från Arbetsmiljöverket, som ansåg att tillgängligheten till soprummen inte motsvarande gällande krav på dragavstånd och framkomlighet. Verket meddelade ansvariga entreprenören Samtek att de övervägde att förbjuda fortsatt avfallshantering om inte hämtningsrutinerna förbättrades.
Men förhållandena på området har varit desamma i alla år och det har inte varit några problem, enligt de boende.
- De ville att vi skulle bygga en ny, gemensam sopstation för alla föreningarna med vändplan inne på gården. Men vi är tre olika föreningar och kan juridiskt sett inte upplåta mark åt varandra. Dessutom är gården för liten för en sådan vändplan, säger Magnus Lövefors, förvaltare på HSB Uppsala och ledamot i styrelsen för Svanhild 21.
Turerna kring sophanteringen har varit många och lett till upprörda känslor bland de boende. Inte minst vänder de sig mot ett snårigt regelverk där besluten om hanteringen fattats över deras huvuden, trots att det är de som blir ekonomiskt lidande.
- Vi fick veta att vi anses som tredje part och kan inte påverka beslutsprocessen. Självklart skall arbetsmiljön vara så bra som möjligt, men det måste till en bättre dialog med alla inblandade för att vi ska kunna lösa det här permanent, säger Gunnar Wennberg.
Enligt Arbetsmiljöverket handlar det om en del i en större omställningsprocess för att förbättra arbetsförhållandena för sophämtning i bostadsområden, och samtidigt gå över till ett mer miljövänligt renhållningssystem.
- Det är kommunens ansvar att se till att renhållningsordningen är anpassad till de statliga regler som finns. Ibland uppstår det lokala konflikter, men oftast kommer man fram till en lösning som gynnar alla parter i längden, säger Agnita Wärn, inspektör på Arbetsmiljöverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!