Bluffmejl från Telia i omlopp

Just nu cirkulerar bluffmejl från Telia som fått många att reagera. ”Kunden” påstås ha gjort en dubbelbetalning och ska klicka på en länk för att få tillbaka pengarna.

Phishing-mejl Telia

Phishing-mejl Telia

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2013-04-12 10:02

Ann-Margret Öberg-Wiklund, pensionerad lärare från Alunda, är en av dem som fått ett sådant mejl.
Hon insåg dock direkt att hon var utsatt för ett bedrägeriförsök.
– Det verkade trovärdigt med logga och allt men jag reagerade på den taffliga svenskan där man skrev att jag betalat en räkning ”två gånger på samma gång”. Dessutom kom det en söndag morgon vilket bara det var underligt.
– Jag blir så förbannad, man siktar väl in sig på pensionärer som de tror är lite dumma när det gäller datorer.

Ann-Margret Öberg-Wiklund polisanmälde mejlet.
– Jag pratade med en polisman som tog allvarligt på det men jag undrar varför de här banditerna inte åker dit någon gång. Går de inte att spåra?

Telia bekräftar att det för närvarande är många bluffmejl i omlopp.
– De senaste 14 dagarna har det varit mycket. Det går inte att ange i siffror men det är en stor attack. Vår kundtjänst har tagit emot många samtal från undrande kunder och även på sociala medier har det varit mycket reaktioner, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Det finns flera olika varianter av bluffmejlen men en gemensam nämnare är att man påstår att kunden gjort en dubbelbetalning och att man ska klicka på en länk för att komma vidare. Det här är inte någon ny företeelse för Telia.
– Men tidigare var det lättare att genomskåda bluffen. Svenska och layouten var dålig men nu har mejlen förfinats och blivit trovärdigare och det finns risk att våra kunder går på det, säger Hans G Larsson.
Han tror inte att det i första hand är pengarna för dubbelbetalningen man är ute efter i först hand utan åtkomsten till datorn.
– Vi uppmanar våra kunder att inte klicka på länken. Vi begär aldrig användar- eller kontouppgifter via e-post.

Vad gör Telia åt problemet?
– Vi försöker blockera de här länkarna och går ut med varning på hemsidan och i sociala medier, säger Hans G Larsson.

Lisa Sannervik, informatör vid Uppsalapolisen, säger att det under lång tid varit mycket anmälningar om bedrägeriförsök via nätet. Även polisens logga har kapats av bedragare i försök att lura till sig pengar.
– Och många ringer och frågar ”kan det här stämma” och det gör det ju som regel inte, säger Lisa Sannervik.
Någon exakt siffra över antalet anmälningar kan hon inte ange eftersom bluffmejl i statistiken sorterar under IT-relaterade brott vilket kan vara mycket annat.

Som svar på Ann-Margret Öberg-Wiklunds fråga om det inte går att spåra bedragarna säger Lisa Sannervik:
– Ofta sitter de här personerna utomlands och man kan i bästa fall spåra en plats varifrån mejlen skickats. Men att sedan binda någon person vid brottet är mycket svårt. Tyvärr är risken minimal för de här bedragarna att åka fast.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!