Bluffbrev som inte var en bluff

Brevet från Telia har orsakat stor förvirring både för kunden Eric Winding - och Telia själva.

Foto: Montage

Uppsala2015-02-12 19:11

– Brevet är proffsigt utformat och man kan luras att tro att det faktiskt kommer från Telia.

Så säger Eric Winding från Månkarbo under UNT:s första telefonsamtal med honom på torsdagsmorgonen. Det har gått tre dagar sedan han fick ett brev hemskickat till sig där avsändaren utgav sig för att vara telefoniföretaget Telia. Men efter att ha läst brevet ett par gånger fattade han misstankar om att det i själva verket var ett bluffbrev som han höll i sin hand.

– Det känns väldigt äkta, men det finns saker som inte stämde. Loggan ser inte ut som vanligt och det står olika siffror på olika ställen.

Brevet till Eric Winding börjar med orden "Vi kan inte placera din betalning och vill att du kontaktar oss". Längre ner står "Vi behöver ett kontonummer för att göra en återbetalning". Brevet innehåller också ett telefonnummer som Eric Winding googlade. Ett av sökresultaten ledde till ett företag i Tjeckien.

– Jag hörde av mig till Telia och frågade om det här kom från dem. De sa då att det inte gjorde det och via mail fick jag rådet att inte ringa upp numret i brevet.

På Telias presstjänst är man först konfunderad när de från UNT får höra om innehållet i brevet till Eric Winding.

– Allt tyder på att det här är bluff men det nummer som står i brevet går faktiskt till oss, säger Roia Rafii, på Telias presstjänst och ber om att få återkomma efter att ha kontrollerat uppgifterna i brevet.

Enligt Roia Rafii ber Telia aldrig om kontouppgifter i brev. Däremot sker det i enstaka fall över telefon då företaget har direktkontakt med kunderna. Men när hon ringer upp igen berättar hon att brevet faktiskt kommer från Telia.

– Jo, det är faktiskt från oss. Den här kunden har betalat in över 10 000 kronor för mycket till oss och därför har vi skickat brev till honom, säger hon och fortsätter:

– Anledningen till att det här brevet inte ser ut som de flesta brev från oss är att det har hanterats manuellt. Ett tekniskt fel gjorde att vi inte kunde använda vårat standardformat.

Så den här kunden (Eric Winding red. anm.) kan alltså ringa upp er på det här numret?

– Ja, det går som sagt till oss och vi vill komma i kontakt med honom.

När UNT ringer upp Eric Winding för andra gången och återberättar uppgifterna från Telia börjar han skratta.

– Är det sant? Det var ju bra men det är samtidigt lite beklagligt. När jag hörde av mig till dem sa de ju att jag inte skulle ringa det här numret. Det känns väldigt rörigt.

På Telia kommer frågan om de manuellt hanterade brev nu att lyftas internt.

– Jag ska personligen lyfta att vi inte ska avvika från vår standardmall. Jag kan inte lova att det aldrig kommer att ske igen men jag ska ta upp det, säger Roia Farii.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!