Glada tillrop såsom ”Snyggt och fräscht”, ”Jättefint!” och ”levande, färgstark och tilltalande” var en del av läsarnas reaktioner på tidningens nya design. En läsare uppskattar att personalen kommer fram mer i tidningen: ”Trevligt med bilder på personalen även på andra ställen än sporten.” Chefredaktör Hanna Stjärne uppskattade den spontana responsen.
- Det är kul med mycket beröm, men vi tar också tacksamt emot idéer på hur vi kan göra formen ännu bättre.
Det kom även in en del konstruktiv kritik som hade med färg och form att göra. En läsare frågade: ”Hur kom man fram till vilka nyanser de olika sektionsfärgerna skulle ha? Tyckte att det var lite blekt, särskilt den orangea.”
Formansvarige John Hällström tog till sig av läsarnas kommentarer:
- Responsen har varit kompetent. Det är en del reaktioner utifrån vad som känns lite svårläst i tidningen och sådant tar vi på allvar. Några tycker att det blev lite blekt med färgerna, så vi behöver nog skruva på tryckpressarna lite. Vi lyssnar på läsarna och har redan börjat tänka på vad vi kan förbättra, säger han.
En läsare undrade om inte UNT även skulle modernisera tidningens logotyp. Hanna Stjärne svarade: ”Loggan visar var vi kommer ifrån. UNT startades för 123 år sen i kampen för fri rösträtt. Det + loggan håller än!”
En annan läsare upplever den nya formen som lite väl ungdomsfixerad: "Kan man inte ha en sida vikt för alla 65+ också? Det är också en stor grupp i samhället." Hanna Stjärnes svar på detta löd: "UNT ska vara både fixerad vid ungdomar och 65+, vi är helt enkelt till för alla i Uppsala och Uppland."
Hanna Stjärne menar att formen på tidningen har stor betydelse för läsupplevelsen.
- En riktigt bra form gör att man läser innehållet. På flera sätt gör den nya formen att man stannar till och upptäcker saker i tidningen, det handlar om samspelet mellan text, bild, typsnitt och färg.
Vilken betydelse har det att läsaren känner sig hemma i tidningens nya form?
- Vi rumsterar om i läsarnas frukostvanor med den nya formen och därför är det viktigt att de känner sig hemma i den, men formen ska också kännas lite utmanande, säger hon.
Formansvarige John Hällström tycker att den nya formen är modern och tidsenlig.
– Det är viktigt att hänga med i designutvecklingen, tidningen ska inte kännas daterad. Nu har vi journalistik i många kanaler och hänvisar mycket till dessa olika kanaler i tidningen.