Blandad effekt av zebralagen
För fem år sedan trädde en trafiklag i kraft som skulle göra övergångsställena säkrare. Den så kallade zebralagen skulle tvinga bilförarna att stanna vid övergångsställen där fotgängare står och väntar på att få gå över.
Sedan lagen kom till har antalet påkörningar på övergångsställen fördubblats i hela landet. Antalet fall med lindrigt skadade fotgängare har ökat med 40 procent. Å andra sidan har antalet olyckor med allvarligt skadade fotgängare minskat nästan lika mycket. Även dödsfallen har blivit färre.
Fler lindriga olyckor
Statistiken tyder på att lagen har haft en effekt på bilförarna som tar det lugnare, men att lindrigare olyckor inträffar oftare därför att kommunikationen mellan bilist och fotgängare inte alltid fungerar.
—Övergångsställen ger fotgängarna företräde, men det uppstår ibland ett mellanläge beroende på var bilisten och fotgängaren befinner sig, säger trafiksäkerhetsexpert Mats-Åke Belin vid Vägverket.
Några av landets kommuner har genom åren varit omsorgsfulla gentemot de oskyddade trafikanterna och byggt många övergångsställen — alltför många för att det ska vara säkert.
—Övergångsställen är säkrast där det är tät trafik, men inte nödvändigtvis där det är glesare trafik, säger Mats-Åke Belin.
Vidtar åtgärder
Med facit i hand har kommunerna vidtagit olika åtgärder för att höja säkerheten
—Några röjde friskt och målade bort sina mest olämpliga övergångsställen. Andra har varit mer metodiska och försökt att få ned hastigheterna med gupp eller avsmalningar, säger Mats-Åke Belin.
Sollefteå kommun planerar att måla över 120 av 130 övergångsställen. I Uppsala har bara två tagits bort på Kungsgatan, när nya busskörfält kom till.
—Vi har ingen policy för detta, men vi för en diskussion om att ta bort övergångsställen som leder till falsk säkerhet. Men i dag finns inga planer på att ta bort fler, säger Mats Svensson, chef på gatu- och trafikkontoret i Uppsala.
Kan verka bakvänt
För den vanlige fotgängaren kan det verka bakvänt att övergångsställen tas bort för att säkerheten ska öka. Det kan förklaras på två sätt. Dels betyder det att fotgängarna styrs till de mest säkra övergångsställena, dels att risktagningen bli högre och fotgängaren mer uppmärksam om övergångsställe saknas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!