Björklund har lyft klassfrågan

Sveriges viktigaste politiker – om man går efter möjligheten att långsiktigt påverka samhället – är varken Fredrik Reinfeldt, Anders Borg eller Håkan Juholt, utan utbildningsminister Jan Björklund. Skolreformer ger aldrig omedelbara resultat, men Björklund har, troligen för lång tid framåt, lyckats flytta fokus åt rätt håll. Reaktionerna på hans besked i DN i söndags att det som förr nedlåtande kallades katederundervisning återupprättas i den nya skolförordningen illustrerar vad som har hänt.

Håkan Holmberg

Håkan Holmberg

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2011-03-16 00:00

Att Lärarnas Riksförbund håller med är inte överraskande. Men det säger mycket att den enda synpunkt som uttalas av Socialdemokraternas skolpolitiske talesman Mikael Damberg är att det inte räcker med centrala styrdokument – det avgörande är lärarna själva. I det har Damberg rätt, men viktigare är vad han inte säger: inte ett ord om ”borgerlig sorteringsskola”. Damberg fattar vad det handlar om och har förhoppningsvis den tillträdande partiledarens stöd. I så fall har Björklund vunnit debatten om problemformuleringen, och gett nytt innehåll åt den gamla liberala – och socialdemokratiska! – insikten om skolans nyckel­roll för att motverka klyftor i samhället.

Det är nämligen just detta det handlar om. Björklund påminner i DN på ett ovanligt tydligt sätt om konsekvenserna av många års överbetoning av så kallat fritt arbete: Elever som är mer mogna att ta eget ansvar eller kommer från hem med stark utbildningstradition har gynnats, andra har ofta ­förlorat det stöd som en aktiv lärarledd undervisning med genomgångar, repetition och dialog skulle ge, utan att få något annat i stället.

Till den uppenbara klassaspekten kommer en könsaspekt. Pojkar mognar ofta senare än flickor och i pojkars sociala koder ingår ofta en ”antiplugginställning” som lätt förstärks om spelregler och förväntningar blir otydliga.

Det finns forskning som visar ett samband mellan brist på strukturerad undervisning och sämre resultat – och ökade skillnader mellan olika elever. Rimligen går detta också ut över elevernas förmåga till självständigt kritiskt tänkande.

Självklart, kan man tycka. Men självklarheter måste ibland upptäckas på nytt. Syftet med betoningen av fritt arbete på den strukturerade undervisningens bekostnad har varit gott. Men resultatet har blivit en fälla för just dem som behöver skolan bäst. Nu måste vi låta lärarna vara lärare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om