Biogas framtiden för kollektivtrafiken

Utveckling av kollektivtrafiken är en förutsättning för att Uppsala län ska fortsätta växa och för att arbetslöshetssiffrorna ska fortsätta ligga på en jämförelsevis låg nivå. Utbyggd pendeltågstrafik och biogasbussar ingår i visionerna.

Uppsala2011-09-23 18:01

Det är några av drivkrafterna för Fredrik Ahlstedt (M), ordförande i Upplands Lokaltrafik, i arbetet med UL som blir helägt av landstinget samtidigt som en regional kollektivtrafikmyndighet bildas i länet vid kommande årsskifte. Pendeltåg från Stockholm till Bålsta-Enköping, pendeltåg från Uppsala till Heby-Sala och större kapacitet för Upptåget mot Gävle och Stockholm, ingår i visionerna.

Den nya myndigheten ansvarar för att ett regionalt trafikförsörjningsprogram upprättas, och visioner ingick i diskussionerna på fredagen då ett stort antal trafikintressenter samlades till seminarium i Uppsala. Underlag för diskussionerna var samrådshandlingen om kollektivtrafikens utveckling till 2020 som tagits fram av en projektgrupp.
- Målet för kollektivtrafiken är att antalet resenärer ska fördubblas fram till 2020. Det kräver en spårutbyggnad, men också att vi från UL och myndigheten har ett nära samarbete med kommunerna, säger Fredrik Ahlstedt.

Dubbelspåren genom Gamla Uppsala ligger inom planperioden och är en förutsättning för att trafiken mot Tierp-Gävle ska utvecklas, men för spårtrafiken mot Sala är det en utbyggnad av Dalabanan som krävs.
- Den finns med i långtidsplanen i varje fall, säger Fredrik Ahlstedt.

Miljöaspekter och en hållbar utveckling ingår också i planen, och där är det en satsning på biogas som nämns. En utbyggnad av biogasanvändningen i Uppsalas stadstrafik, och ett projekt där biogasbussar också används i regiontrafiken finns med i planeringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om