Biobränslen kan ge billigare drivmedel
För transportföretagen MLT i Uppsala medför de höga dieselpriset pressad lönsamhet. Nu satsar bolaget på forskning om gröna bränslen vid Umeå universitet.
Foto: Annika af Klercker
- Vi kan bara kompensera oss för prishöjningar i våra långa transportavtal. För kortare avtal blir det en väsentligt sämre affär. Trots att vi ökat våra transporter kraftigt de senaste åren så är lönsamheten pressad, säger vd Hannes Morgar.
Han ser inte bara höga världsmarknadspriser bakom prisstegringarna utan också brist på konkurrens bland oljebolagen. Shell och Preem tillverkar i dag det mesta av den svenska miljödieseln MK1. Det finns en likvärdig EU-diesel men staten godkänner inte den, trots att det skulle släppa in fler producenter, bredda marknaden och pressa priserna. I stället satsar nu MLT tillsammans med ytterligare 16 svenska lastbilscentraler på forskningsstöd för att få fram grönare bränslen för lastbilar. Det sker via det samägda kunskapsföretaget TRB.
- Forskningen sker vid Umeå universitet där man försöker ta fram nya kostnadseffektiva bränslen från biomassa. Med dagens priser är det intressant för oss. Vi vill också visa att vi är en bransch som bryr oss och är en aktiv part i debatten och utvecklingen, säger Hannes Morgar.
Lastbilscentralerna bidrar dessutom med kunskap om transport och logistik. Kunskapsutbytet kan blir en konkurrensfördel i framtiden bland annat vid frakt av alternativa bränslen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!