Eneli Lahtinen var en av försäljarna. Hon hade mängder med leksaker, barnkläder och spel som hon ville bli av med. Affärerna gick "hyfsat bra", tyckte hon. Gummistövlar sålde hon för 50 kr men hon funderade på att sänka priset eftersom ingen köpare nappat än.
– Det här är bara en del av allt jag borde rensat, säger hon och sveper med handen över klädbordet.
Som köpare gäller det att ha ögonen med sig när man är på loppis. Bland allt bråte finns guldkornen, den där köksprylen man letat efter eller någon fin prydnadssak, menade Stina Gunnarsson.
– Men det måste vara billigt för att jag ska köpa. En tia eller tjuga per pryl.
Lena Karlsson, som sålde skärp, smycken och hundsaker, försökte kränga några hundglasögon. De hade medhavda hunden Otto burit när han haft ont i ögat.
– Hittills har jag sålt för 250 kronor. Det jag inte blir av med åker jag till någon annan loppis och säljer.
Loppis är också en lönande affär för Stockholmsmarknader AB som ordnade lördagens tillställning . Bolaget, med sex anställda, hade i fjol en vinstmarginal på 19 procent och omsatte 4,5 miljoner kronor.
– När jag och en kompis startade för tio år sedan var det ett sommarjobb jag försörjde mig på under studietiden. Efter tio år växer vi fortfarande, vilket jag tolkar som ett tecken på att människor verkligen gillar loppis och återbruk, säger Maria Wiberg, vd i bolaget.
I våras slog också hennes företag världsrekord på över 1 000 säljande bakluckor inne på Solvalla travbana. Till våren hoppas bolaget att det blir ett nytt nedslag i Gottsunda.