Av elva restauranger i Sigtuna kommun som tidningen pratat med har endast två sänkt priserna efter nyår. Mcdonalds är en av dem. Där blev det till exempel 5 kronor billigare att köpa en Big Mac och co.
Den andra krogen är Picadilly på Södergatan. Där sänktes lunchpriset med 6 kronor. Inget svårt val enligt ägaren El Ouardi Naili.
– Det här ska vara ett skänt från ovan till kunden, säger han.
På Sibyllakiosken Sigtuna grill och pizzeria i Sigtuna finns inga planer på någon prissänkning. I stället ska man köra kampanjer oftare.
– Till exempel så kan en Supermeal som kostar 75 kronor kosta 49 kronor i stället, säger Ferhat Yücedogan, chef för grillen.
Regeringen som tog initiativet till momssänkningen räknar med att förändringen ska leda till tusentals nya jobb i Sverige.
Och många lokala företagare vill anställa fler.
– Vi hoppas på en försäljningsökning och räknar med att vi kommer kunna anställa fler, men vi får vänta ett par månader, säger Roland Edin, ägare av Mcdonalds vid Eurostop och Sky city.
Och Rao Junyi, restaurangchef på Lucky House i Märsta centrum, som arbetar över tio timmar per dag vill gärna rekrytera fler medarbetare.
– Men sedan augusti har priserna på råvaror ökat. Priset på matolja har till exempel blivit mycket dyrare. Så det är mycket bra att momsen sänks. Om inte hade vi blivit tvungna att höja priset, säger hon.
Även på restaurangen Martins i Märsta, talar man om ökade råvarupriser. Affärerna rullar inte på så bra och det finns inga planer på att sänka några priser. Däremot anställde man två stycken personer som jobbar deltid redan före momssänkningen.
– Det var lite på grund av att vi visste att den skulle komma, säger Bachara Budak, restaurangansvarig.
På Märsta Sushi i Märsta fanns också planer på att höja priserna. Men på grund av momslättnaden behåller man de nuvarande.
Däremot tänker man införa rabatt för stamgäster och de som beställer mycket mat.
– Vi vill också höja matkvalitén med till exempel vissa ankrätter som egentligen inte ger så mycket vinst men som vi vill erbjuda, säger Fangyi Rao.
På kolgrillen Alanya höjde man nyligen lunchpriset med sex kronor. Där finns det inga planer på att sänka priset igen.
– Jag kommer hellre använda pengarna till att anställa extra personer än att sänka priserna på lunchen, säger Abraham Abrahami, ägare.
Men innan några beslut fattas vill han vänta ett par månader och se hur momssänkningen påverkar restaurangens ekonomi.