En av dem som får vända med oförättat ärende vid laddstolparna utanför Fyrishov är Stig Gustafson.
– Jag hade lite tomt i batteriet så jag tänkte ladda här. Men nu får jag åka till Fullerö i stället, säger han.
Laddstolparna vid både Fyrishov och IFU Arena står med svarta sopsäckar över uttagen. Orsaken är att det kommunala bolaget Uppsala Arenor och Fastigheter, har fått frågor från Konkurrensverket i en pågående tillsyn av det som myndigheten uppfattar som gratis laddning. Vid Fyrishov ingår laddningen i parkeringspriset. Det innebär att det i praktiken kostat 1,36 kronor per kilowattimme att ladda en vanlig elbil här.
Dessutom har man under vissa tider haft problem med bilägare som låtit bli att betala parkeringsavgiften.
– På det sättet betalar de inget för sin laddning. Vi vill säkerställa att vi inte erbjuder gratis laddning, säger Stefan Wittberg affärsområdeschef på Uppsala Arenor och Fastigheter.
Men om man inte betalar parkeringsavgift riskerar man p-böter. Det är mycket dyrare än vad laddningen skulle ha kostat.
– Det har förekommit att folk har suttit kvar i sina bilar medan de laddat och bara betalat om det har kommit en parkeringsvakt, säger Stefan Wittberg.
I stället ska arenabolaget nu skriva avtal med kommunens parkeringsbolag, Uppsala Parkering, som har en modell där man betalar separat för elbilsladdningen. Vid Uppsala Parkerings övriga parkeringar har det hittills kostat 5 kronor per kilowattimme utöver parkeringsavgiften att ladda bilen. Det ska inom kort sänkas till 3,95 kronor plus parkeringsavgift. Det innebär att laddningen vid Fyrishov går från att vara en av de billigare på marknaden till att ligga i det övre prissegmentet för så kallad destinationsladdning, det vill säga laddning med lägre effekt, när de ingår i parkeringsbolagets nätverk.
– Vi ska vara en faktor i omställningen men ska inte konkurrera med lägre priser än privata aktörer, säger Gustav Törnquist fastighetschef på Uppsala Parkering.
Avtalet mellan arenabolaget och parkeringsbolaget väntas vara klart inom några dagar. Efter det kan laddstolparna vara i drift igen inom ett par veckor, tror Gustav Törnquist.
Stig Gustafson är en av dem som har elbil men saknar möjlighet att ladda hemma vid bostaden. Fyrishovs laddare har då varit ett smidigt sätt att ladda bilen, eftersom han bor i närheten. Ibland har han också passat på att ladda när han följt barnbarnen till Fyrishov för att bada.
– Jag förstår att de kanske behöver ändra priset. Det har varit väldigt billigt, säger han.