Billig asfalt grusad av vinter

När cykelbanan längs Kungsängsleden fick ny asfaltsbeläggning i höstas valde kommunen återanvänd asfalt, betydligt billigare och lättare att laga. En vinter senare har den fläckvis lösts upp i grus.

Uppsala2006-03-28 14:17
Varför asfalten blivit grus i stora fläckar vet inte gatu- och trafikkontoret. Vidar Hult, ingenjör på kontoret, har varken sett problemen själv eller hört talas om dem, men är förvånad. Visserligen tar det lite tid innan den återanvända asfalten är härdad, den behöver köras över med tunga fordon ett antal gånger.
— Men det låga trafiktryck som är på den cykelbanan ska asfalten ändå klara, säger han.
Kommunen har länge dragits med skral ekonomi för gatuunderhåll. Den återanvända, halvvarma asfalten har, med framgång, använts på körvägar i bland annat Sunnersta, och nu känner sig kommunen så säker på detta nya material att man använder det över större ytor.
— Möjligen lades asfalten lite för sent på hösten, säger Lennart Kunni, chef på gatu- och trafikkontoret.
Hur lönsam är denna halvvarma asfalt, egentligen?
— Det är ju frågan. Det beror på graden av nötning. Men vi ser till totalekonomin och har inte så mycket underhållspengar till reparationer varje år. Kanske är den inte det bästa på cykelbanor, säger Lennart Kunni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om