”För sällanresenärer är biljetterna ett skämt”, skriver Robert Tergenius, och många håller med om detta. Snåriga regler, biljettautomater som inte fungerar och dålig information från personalen – allt det får sig några kängor från UNT:s läsare som berättar om deras erfarenheter av UL/SL-pendeln. Dessutom är det dyrt:
”Man skulle kunna tro att Stockholm och Uppsala låg i olika länder och inte bara i olika län”, skriver signaturen Jimmy.
”Länsgränstillägget är helt vansinnigt”, skriver signaturen Monalizah, som pendlar från Knivsta till Årsta och får varje månad betala 1 000 kronor mer än om hen hade bott i närliggande Märsta.
Flera har reagerat starkt på artikeln om Amanda Andersson, som bötfälldes av UL trots att hon försökt betala för sin resa i spärren. Spärrvakten hade inte koll på reglerna.
”Att företrädare för bolaget inte har en susning om reglerna kan ju inte vara kundens fel”, skriver signaturen Maange. Och signaturen Chrille undrar hur passagerarna kan väntas kunna regler som är så snåriga att inte ens personalen har koll på dem.
Andra läsare har mer förståelse för UL.
”Eftersom kollektivtrafiken drivs av landstingen i respektive län, så blir det givetvis lite krångligare att resa från ett landsting till ett annat”, skriver Göran Lantz.
Flera pendlare påpekar dessutom att resan blivit smidigare med en ny linje, och fler tåg:
"Klart mer behagligt och bättre jobba ombord", skriver Erik Mats, som pendlar Uppsala-Knivsta.
Men sms-registreringen har han inget till övers för. Och det är han inte ensam om.
”Det är uppenbart att UL inte vill ha kunder”, skriver Niklas Landfelt.
”De pengar UL får in genom att tvinga till sig tilläggsavgiften, kommer de förmodligen att förlora (och mer därtill) på den dåliga publicitet detta ger”, skriver signaturen Tim L.