När Mälartåg började trafikera sträckan Uppsala–Stockholm är det inte bara förseningar och inställda tåg, utan även ilska över biljettfloran som vädras i pendlargrupper på nätet.
"Ge tillbaka de gamla skittågen, vettiga 10-klipp, förutsägbara tider, spår och biljettsystem för avgångar, prio poäng och första klass till efter julledigheten så drar vi ett streck över detta debakel", skriver en frustrerad pendlare.
Charlotte Harald, strategi- och utvecklingschef på Mälardalstrafiken som är huvudman för Mälartåg, säger att en biljettlösning för dem som reser regelbundet men inte tillräckligt ofta för att det ska löna sig med månadskortet, finns med i diskussionen om framtida utveckling.
– Det är sex regioner som ska komma överens om villkoren och det är många processer för att besluta om priser och villkor, säger hon.
Behovet av ett kort för dem som reser regelbundet har funnits länge på sträckan mellan Uppsala och Stockholm, varför har inte det prioriterats?
– Det som var mest prioriterat var att hitta en enkelbiljett som ett komplement för den som gör enstaka resor.
Kommer det att bli någon gemensam rabattlösning som gäller på både SJ- och Mälartågen?
– Våra biljetter är till för att knyta ihop regionerna, men ur ett resenärsperspektiv förstår jag absolut behovet av enkelhet. Det är dock för tidigt i processen för att säga vad det blir, säger Charlotte Harald.