Bilisterna planeras bort från city

Bilister som behöver köra i centrala Uppsala ska i framtiden känna sig som gäster på de gåendes villkor, skriver gatu- och trafikkontoret i ett förslag till trafikstrategi för innerstaden. Men samtidigt understryker planerarna att det inte får bli färre p-platser, utan på sikt behövs fler bilparkeringar nära innerstaden. Ett förslag är att bygga ett p-hus i Slottsbacken.

Uppsala2004-11-05 00:00
Studier som gjorts i andra städer har visat att handeln tappar 20-25 procent av sina intäkter om man bara kan ta sig till stadskärnan med buss.
Det är av betydelse för cityhandeln att det finns parkeringsplatser inom gångavstånd och att bilburna även kan göra kortare stopp inne i centrumområdet.
Därför är det viktigt, menar planerarna vid gatukontoret, att de kantstensparkeringar som tas bort ersätts med andra p-platser och att bilisterna i framtiden bättre utnyttjar de parkeringshus som finns i den östra delen av centrumområdet. De p-husen kan göras attraktivare genom en "rätt prisbild" på p-avgifterna och genom att det ska bli lättare att köra till anläggningarna än i dag.
Det senare skulle kunna ske genom att man tillåter bilar att köra in på Dragarbrunnsgatan även från söder.
—Vi diskuterar samtidigt om vi kan utveckla Dragarbrunnsgatan som en del av centrumområdet, säger gatunämndens ordförande Hilde Klasson (s). Den kan inte att stängas för bilar, men gatan är ganska bred och det finns utrymme för att göra en hel del annat där.

Brist på parkeringsplatser
Det råder störst brist på bilparkeringar för bilister som når till city västerifrån.
På grund av detta bör man, enligt förslaget, ha en handlingsberedskap för att bygga ett underjordiskt parkeringshus med 200 platser i Slottsbacken.
Dessutom bör mindre p-anläggningar i nordvästra delen av innerstaden, till exempel under S:t Eriks torg, ge en bättre balans i möjligheterna att nå stadskärnan med bil.

Underjordiska parkeringshus
På sikt måste man kanske också bygga underjordiska parkeringshus i hamnen och vid Vaksala torg.
Dessa frågor kräver en särskild parkeringsutredning, noterar utredarna och likaså behövs fördjupade studier om busstrafikens huvudlinjer och om de huvudgator som ska mata biltrafiken runt innerstaden.
I det preliminära förslag som presenterade tidigt i höstas förslogs en ny bilpassage ovan eller under jord väster om Carolina Rediviva, men det politiska stödet har visat sig svagt för en sådan lösning.
Trafikplanerarna har också understrukit att det är angeläget med en ny bilförbindelse över eller under Fyrisån i Strandbodgatans förlängning eller söder därom. Förbindelsen gör att man slipper få in bilister i innerstaden som inte har något ärende där.
Utan en ny förbindelse tvärs ån bedöms trafikproblemen bli mycket svårlösta på Väderkvarnsgatan som väntas utsättas för ett ökat tryck när man reglerar trafiken i city.
Hur den regleringen ska göras är ännu inte utsagt, annat än att Kungsgatatycks bli den stora bussgatan.
En stor del av city tänks bli gåfartsområde med så kallade gågator, gåfartsgator eller lågfartsgator.

Stegvis förändring
I förslaget till trafikstrategi, som ska diskuteras av gatunämnden på torsdag, förutsätts förändringen ske i etapper. Man kan, påpekar utredarna, göra om citygatorna successivt då biltrafiken minskar när det finns en komplett ring av huvudgator och väl lokaliserade parkeringshus.
De politiska partierna har fortlöpande informerats om gatu- och trafikkontorets utredning, men den första samlade debatten om en strategi för trafiken i city hålls vid gatunämndens möte på torsdag.
— Jag tror att det kan bli väldiga diskussioner om vi ska ha ett parkeringsgarage i Slottsbacken, en ny väg bakom Carolina Rediviva och en ny bro över ån, säger nämndens ordförande Hilde Klasson.
Nämnden väntas, lite försenat, skicka ut ett hela ärendet på samråd december. I så fall kan det behandlas av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige under nästa vår och försommar.
Förslagen till konkreta förändringar i city kommer senare.
— Först måste vi veta vilka principer vi är beredda att ställa oss bakom, säger Hilde Klasson. Nämnden ska sedan lägga upp etappmål som anpassas till budgetläget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!