Punktering är en av de vanligaste skadorna på en bil som hamnat i ett hål i gatan. Att låta verkstan fixa problemet kan i runda slängar kosta allt från några hundralappar till ett par tusen kronor, beroende på om det behövs ett nytt däck.
Självrisken, det belopp som en försäkringstagare själv får stå för, överskrider i många fall 2 000 kronor. Ofta är det med andra ord lönlöst att begära ersättning från försäkringsbolaget.
En annan vanlig skada från potthålskörning är att fjädringen går sönder. I allmänhet byts två fjädrar så att stötdämpningen blir likadan på bilens båda sidor. Priset skiftar givetvis beroende på bilmodell och verkstad. En sökning på nätet ger vid handen att ett inte orimligt intervall verkar ligga kring 5 000 – 10 000 kronor.
Om kostnaden uppgår till flera tusen kan det löna sig att använda försäkringen. Men återigen handlar det om hur hög självrisken är och variationen är stor. De försäkringsbolag som UNT varit i kontakt med uppger att självrisken för den här typen av skada kan vara från 3 000 kronor och uppåt. Det krävs även att man har rätt typ av bilförsäkring.
– Kör du ner i ett potthål och får skador på exempelvis fälgarna eller karossen så är det bilens vagnskadeförsäkring som ersätter. Vagnskada ingår normalt i försäkringsbolagens helförsäkring. Har du en ny bil och den omfattas av vagnskadegaranti så ersätts dessa skador av den, uppger Stefan Brala, motorexpert vid Trygg-Hansa.
Folksam använder ett liknande regelverk vid skador från potthål. "Denna typ av händelse räknas som en kollision och ersätts därmed från vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti", skriver Folksam i ett mejlsvar.
Att dokumentera skadan är viktigt om man vill få ut pengar från försäkringen. Det kan också vara bra att ta en bild av hålet i gatan, även om det inte är ett krav.
Uppsalas potthål brukar vara en snackis efter vintern – och är så kanske mer än vanligt i år. En fråga är vad kommunen gör för att återställa asfalten. Inte oväntat åtgärdas i första hand potthålen på de största och mest trafikerade gatorna. Där kör många tunga fordon och hastigheten är ofta högre än på andra håll så det kan snabbt uppstå rejäla blottor i ytskiktet. Prioriterade gator är Österleden, Tycho Hedéns väg och Dag Hammarskjölds väg för att nämna några.
– En allvarlig skada på en bussgata eller en större led försöker vi åtgärda direkt och vi kan vara på plats inom en timme, säger Johannes Eriksson, chef för stadsbyggnadsförvaltningens gatuenhet.
Går det inte att fixa skavanken genast kan kommunen som alternativ ställa ut en varningsskylt.
Eftersom det finns så många hål att laga just nu hamnar mindre gator, exempelvis i villakvarter, längre ner på prioriteringslistan. Där brukar groparna bli mindre eftersom trafiken flyter långsammare och inte består av så många tunga fordon, konstaterar Johannes Eriksson.
De lagningar som görs nu är provisoriska och utförs med kall asfalt. Varm asfalt, som är tåligare, går inte att använda när temperaturen är under 10 grader.
I år har kommunen fått in tre gånger så många anmälningar om potthål, jämfört med fjolårets vinter.
– Bilisterna har även ett eget ansvar att se till så de inte kör ner i potthål, framhåller Johannes Eriksson och hänvisar till lagtexten.
Där framgår att det ställs höga krav på att föraren kör försiktigt och hen måste ta hänsyn till vägens skick.