Självrisken gör att potthålen kan stå bilisten dyrt

Har din bil skadats efter att du kört ner i något av Uppsala många potthål? Trots bilförsäkringen kan det kosta en slant. Vill det sig illa kan självrisken vara dyrare än reparationen.

Att fotografera potthålet kan vara idé för den som ska begära ersättning av försäkringsbolaget eller väghållaren.

Att fotografera potthålet kan vara idé för den som ska begära ersättning av försäkringsbolaget eller väghållaren.

Foto: Scharlotte Peppare

Uppsala2024-03-07 16:30

Punktering är en av de vanligaste skadorna på en bil som hamnat i ett hål i gatan. Att låta verkstan fixa problemet kan i runda slängar kosta allt från några hundralappar till ett par tusen kronor, beroende på om det behövs ett nytt däck.

undefined
När det blivit hål i asfalten med vatten som fryser och tinar om vartannat är risken stor för att skadan växer.

Självrisken, det belopp som en försäkringstagare själv får stå för, överskrider i många fall 2 000 kronor. Ofta är det med andra ord lönlöst att begära ersättning från försäkringsbolaget.

En annan vanlig skada från potthålskörning är att fjädringen går sönder. I allmänhet byts två fjädrar så att stötdämpningen blir likadan på bilens båda sidor. Priset skiftar givetvis beroende på bilmodell och verkstad. En sökning på nätet ger vid handen att ett inte orimligt intervall verkar ligga kring 5 000 – 10 000 kronor.

undefined
Om även karossen skadats kan det bli dyrt för bilägaren.

Om kostnaden uppgår till flera tusen kan det löna sig att använda försäkringen. Men återigen handlar det om hur hög självrisken är och variationen är stor. De försäkringsbolag som UNT varit i kontakt med uppger att självrisken för den här typen av skada kan vara från 3 000 kronor och uppåt. Det krävs även att man har rätt typ av bilförsäkring.

undefined
På vissa av Uppsalas gator tvingas bilisterna kryssa mellan hålen. Här vid USIF arena i Rosendal är dock beläggningen i bra skick.

– Kör du ner i ett potthål och får skador på exempelvis fälgarna eller karossen så är det bilens vagnskadeförsäkring som ersätter. Vagnskada ingår normalt i försäkringsbolagens helförsäkring. Har du en ny bil och den omfattas av vagnskadegaranti så ersätts dessa skador av den, uppger Stefan Brala, motorexpert vid Trygg-Hansa.

undefined
Stefan Brala vid Trygg-Hansa rekommenderar bilisterna att ta en bild av potthålet om de drabbas av en skada.

Folksam använder ett liknande regelverk vid skador från potthål. "Denna typ av händelse räknas som en kollision och ersätts därmed från vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti", skriver Folksam i ett mejlsvar.

Att dokumentera skadan är viktigt om man vill få ut pengar från försäkringen. Det kan också vara bra att ta en bild av hålet i gatan, även om det inte är ett krav.

undefined
Att fotografera potthålet kan vara idé för den som ska begära ersättning av försäkringsbolaget eller väghållaren.

Uppsalas potthål brukar vara en snackis efter vintern – och är så kanske mer än vanligt i år. En fråga är vad kommunen gör för att återställa asfalten. Inte oväntat åtgärdas i första hand potthålen på de största och mest trafikerade gatorna. Där kör många tunga fordon och hastigheten är ofta högre än på andra håll så det kan snabbt uppstå rejäla blottor i ytskiktet. Prioriterade gator är Österleden, Tycho Hedéns väg och Dag Hammarskjölds väg för att nämna några.

undefined
Gropar i gator och vägar kan gå hårt åt bilens fjädring och hjulupphängning.

– En allvarlig skada på en bussgata eller en större led försöker vi åtgärda direkt och vi kan vara på plats inom en timme, säger Johannes Eriksson, chef för stadsbyggnadsförvaltningens gatuenhet.

Går det inte att fixa skavanken genast kan kommunen som alternativ ställa ut en varningsskylt. 

undefined
I viss fall måste såväl däck som fälgar bytas till följd av skadan.

Eftersom det finns så många hål att laga just nu hamnar mindre gator, exempelvis i villakvarter, längre ner på prioriteringslistan. Där brukar groparna bli mindre eftersom trafiken flyter långsammare och inte består av så många tunga fordon, konstaterar Johannes Eriksson.

De lagningar som görs nu är provisoriska och utförs med kall asfalt. Varm asfalt, som är tåligare, går inte att använda när temperaturen är under 10 grader.

undefined
För att det ska gå att lägga asfalt av hög kvalitet krävs att det är minst 10 grader varmt utomhus.

I år har kommunen fått in tre gånger så många anmälningar om potthål, jämfört med fjolårets vinter. 

– Bilisterna har även ett eget ansvar att se till så de inte kör ner i potthål, framhåller Johannes Eriksson och hänvisar till lagtexten. 

Där framgår att det ställs höga krav på att föraren kör försiktigt och hen måste ta hänsyn till vägens skick.

Lagens krav på föraren

Enligt trafikförordningen ställs det höga krav på aktsamhet hos fordonsförare. För att undvika trafikolyckor är föraren skyldig att "iaktta den omsorg och varsamhet" som krävs med hänsyn till omständigheterna. Hastigheten ska anpassas till vägen, vädret och sikten.

Farten får inte vara högre än att fordonet kan stannas på den del av vägen som finns inom synhåll. Den som bryter mot reglerna kan dömas bland annat för vårdslöshet i trafik. Straffet är i allmänhet böter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!