Bilismen i city ska minskas

Om Uppsala får goda kringfartsmöjligheter minskar bilismen i city, menar de som skrivit förslaget till översiktsplanen.Därför föreslås bland annat att Kungsängsleden byggs om till fyrfilig väg på sträckan mellan Kungsgatan och Dag Hammarskjölds väg. I det sammanhanget måste också en ny Kungsängsbro byggas intill den nuvarande bron.

Uppsala2001-08-17 00:01
Vidare föreslås en ny vägförbindelse mellan Gottsunda och Ultuna. Planerarna har dessutom utgått från att Bärbyleden byggs ut i sin helhet.
Med de här åtgärderna hoppas man kunna hålla den ökande bilismen stången under rätt lång tid.
Men kanske behövs ändå en länk som förbinder Bärbyleden med Kungsängsleden, och i så fall bör den gå under Stadsskogen, menar förslagsställarna.

Ny förbindelse
Och kanske ska man senare också bygga en ny förbindelse mellan gamla Stockholmsvägen och E 4 söder om Sävja.
Utrymmen för dessa två vägar bör därför reserveras, tycker utredarna.
I stadskärnan ska trafiken prioriteras i ordningen gående, cykeltrafik, kollektivtrafik och biltrafik.

Sänkt hastighet i city
För att minska bilismen i city vill man i hela stadskärnan införa 30 km/h som högsta tillåtna hastighet, och Kungsgatan ska byggas om för busstrafikens räkning.
Den spårbundna trafiken vill man också kunna bygga ut, bland annat genom att reservera mark för en framtida ny järnväg till Enköping med hållplatser i exempelvis Stabby och Stenhagen.

Förbättrade cykelleder
Stora satsningar aviseras också på bättre cykelleder. I planen föreslås nya broar för gång- och cykeltrafik över Fyrisån på många platser â?? vid Ultuna, Vindbron, i förlängningen av Kungsängsesplanaden, norr om Luthagsesplanaden samt vid Tunabergskolonin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!