S:t Eriks torg är ett torg som bilisterna äger. Det vill utredarna bakom innerstadsstrategin ändra på.
Men det är en idé som inte gillas av alla, till exempel Almungebon Pea Sjölén som en solig septembermorgon rullar in och parkerar bilen på S:t Eriks torg:
– Jag tror att stan kommer att dö ut då.
Att flytta bilarna till p-hus som ligger längre bort från butiken eller andra mål kommer inte fungera, anser han.
– Folk är för bekväma.
Han får medhåll av Leif Rådman som kommer gående till bilen efter ett tandläkarbesök. Han tänker på de äldre och andra som han själv, som kan ha svårt att ta sig längre sträckor till fots.
– Personligen tycker jag att förslaget är rena vansinnet. Det finns ju andra torg som kan användas för handel, Vaksala torg till exempel.
Som UNT tidigare berättat går innerstadsstrategin ut på att utveckla centrum på de gåendes villkor. Det märks inte minst i kapitlet om torg; där talas det om färre parkeringar och mer plats för människor.
– Många av våra parkeringar finns på några av våra kulturhistoriskt mest värdefulla miljöer, till exempel Fyristorg och S:t Eriks torg. Vi kan hitta bättre lösningar än att ha bilparkeringar där, säger projektledare Henrik Ljungman.
Bilisterna ska i stället hitta till nya parkeringshus som byggs i utkanterna av det framtida innerstadsområdet.
– Den förändringen sker inte över en natt. Därför måste vi få med idén med torgen i den långsiktiga planeringen.
Utredarna vänder sig emot att en del av Uppsalas centrala torg i dag domineras av bilparkeringar och andra fordon. Som åtgärder föreslås bland annat att de dominerande busshållplatserna på Stora torget kan flyttas österut: ”Stora torget kan då utvecklas som stadens hjärta för vistelse, evenemang och möten”.
Tanken är att bussarna ska få plats längs Vaksalagatan, på stråket mellan Kungsgatan och Dragarbrunnsgatan.
Vidare föreslås en nedprioritering av bilparkeringarna på Fyristorg och S:t Eriks torg, en sådan åtgärd skulle ge mer plats för vistelseytor och torghandel. Vaksala torg som är det största torget i centrum föreslås utvecklas som evenemangsplats och integreras med en större hållplats för kollektivtrafik längs Vaksalagatan.
– Uppsala fortsätter att växa och då gäller det att hantera dessa platser på ett bra sätt för allmänheten, säger Henrik Ljungman.
Att det en gång blev stora parkeringsplatser på torgen förklarar han med 60-talets planeringsvåg:
– Bilen var ju framtiden och det byggdes trafikleder ända in i centrumen. Torgen övergick successivt från att vara handelsplatser till att vara parkeringsplatser.
I innerstadsstrategin återkommer man till uttrycket Flexibla torg.
– Jag tror inte att det blir en återgång till enbart torghandel, torgen ska framför allt kunna användas på olika sätt, för konserter, fler sittplatser i solen, cykelparkeringar och även för torghandel som vi tror att det kan finnas på fler torg än vad det finns i dag. Man kan även tänka sig en säsongsanvändning, möjlighet till viss bilparkering vintertid.
Innerstadsstrategin talar även om att anlägga fler parker och parkstråk, bland annat en i främre Boländerna som avser området väster om Björkgatan där Bolandsgymnasiet ligger.
– Vi tror att även det området i framtiden kommer att vara en del av innerstaden. Vi vet att vi blir fler invånare och därför måste vi värna grönytor och offentliga ytor. Innerstaden blir mycket viktigare för invånarna och för dem som besöker staden.