Bilfri lördag succé bland besökarna
Den bilfria lördagen i centrala Uppsala i höstas får starkt stöd av de personer som själva besökte det bilfria området och besvarade kommunens enkät. Handeln i centrum fick både plus och minus i kassan av bilförbudet, visar en ny rapport.
Summeringen av enkäten finns i den utvärdering av den bilfria dagen som tekniska kontoret gjort. Den lämnades på torsdagen vidare från tekniska beställarnämnden till kommunstyrelsen, för att användas inför beslut om eventuell bilfri dag även i år.
Även personer som intervjuades inom det bilfria området var övervägande positiva och uppskattade särskilt tystnaden och lugnet på gatorna kring Nybron. Många äldre sade sig vara lättade över att kunna gå i egen takt, både över och mitt i gatorna.
Kritik från dem som vistades utanför området
Men rapporten påpekar att enkäten bara nådde personer som besökte den bilfria zonen. Fler kritiska synpunkter kan ha funnits bland dem som vistades utanför området. Utvärderingen hänvisar också till svaren på UNT:s webfrågor om den bilfria dagen. På nätet vägde det nästan jämnt mellan positiva och negativa.
Hur cityhandeln påverkades är svårt att överblicka, enligt rapporten. Ett mindre antal näringsidkare vid de bilfria gatorna intervjuades under dagen. Ingen av dem bedömde att omsättningen minskat jämfört med en vanlig lördag. Men de handlare som enligt tekniska kontoret påverkades mest negativt — i saluhallen vid S:t Eriks torg, där p-platsen inte kunde nås — blev inte intervjuade. Rapporten föreslår att torget inte ska ingå i bilfri zon, om arrangemanget återkommer.
Både ökad och minskade omsättning
Enligt rapport från Vi i stan-gruppen, som redovisas i utredningen, ökade omsättningen i vissa butiker medan andra — särskilt de som säljer tunga och stora varor — hade sämre dagskassor den bilfria lördagen.
Trafiken utanför den bilfria zonen minskade på tre av de fem platser där kommunen räknade fordon. På S:t Olofsgatan, Kungsgatan och Drottninggatan körde färre bilar den bilfria lördagen än föregående och följande lördag. På Munkgatan och Övre Slottsgatan ökade däremot antalet fordon. På alla gator var dock trafiken mindre den bilfria dagen än under ordinarie trafikmätningar hösten 2000.
Den bilfria dagen kostade tekniska kontoret närmare 270 000 kronor, plus arbetstid. Till det kommer kommunens ersättningar på 76 000 kronor till Uppsalabuss och ett parkeringsbolag för att täcka uteblivna biljettintäkter — bussresenärerna åkte gratis hela dagen — samt kostnader för trafikräkningar och luftmätning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!