Det formligen kryllar av folk på flygfältet i Ärna. Till årets flygdag hade arrangören, flygflottiljen i Uppsala förutspått runt 150.000 besökare. Prognosen stämde, och därmed var det gamla rekordet på 140 000 besökare slaget.
Det är folk överallt. Folk som står och tittar, sitter i medhavda solstolar och tittar, står i köer till flygplan och tittar, väntar i köer för mat och tittar, och så snart en maskin vrålar förbi vänds en skog av huvuden.
– Nu är det Spitfire som flyger. Nu kan vi inte prata, det vore som att prata under högmässan, skämtar Lennart Håkansson och följer planet med ögonen.
Här flyger planet i uppvisning med en Mustang.
– Det här ljudet är väldigt speciellt. Det är en Mustang P51. Lite kuriosa, i senaste Top Gun ser man det planet några gånger och han, Tom Cruise, äger själv, och flyger ett sånt plan, säger han.
Men, lägger han till, man är lite kluven, det är ju ändå militärflygplan.
– Ljudet från när något gått åt helvete.
Många vill passa på att titta in i flygplanen och se hur de ser ut inifrån. Familjen Tibblin står precis utanför en TP84 Hercules. Det är första gången de är med på flygdagen.
– Det är spännande, säger Felice, och stirrar mot den mörka öppningen.
– Jag ville hit för att se stridsflygplanen, säger Marie. Hon ser fram mot att se uppvisningen i taktisk övning. Det vill säga när publiken skulle få se ett verklighetstroget stridscenario med stridsflyg, bombflyg, transportflyg, helikopter och soldater landsatta med flyg.
– Det är spännande att se alla i aktion samtidigt, och på nära håll, hur det kan se ut i verkligheten.
Publiken fick se både militära flygplan som fortfarande används av svenska försvaret som till exempel skolflygplanet SK60 och olika varianter av JAS Gripen, men också gamla "veteraner”, både civila och militära, som en DC 3, jaktflygplanet Draken och segelflyg och brandbekämpningsflygplan.
Under dagen var vägarna ut till fältet packade med bilar och folk blev sittande i timmar i köer som på E4.an sträckte sig strax söder om södra avfarten. Arrangören hade uppmanat alla att åka kollektivt, cykla eller gå, men verkar ha haft svårt att nå fram.
Lite synd, säger Kristoffer Olofsson, kommunikationschef Upplands flygflottilj, som strax efter lunchtid konstaterade att det skulle gå fortare med buss än bil.
– Alla kanske inte hinner komma hit och få en plats. De kanske missar planen.