Bilden av svårtillgänglig läkare förändrad
Det har blivit lättare att få träffa doktorn. Tillgängligheten inom primärvården i Uppsala län har förbättrats avsevärt under det senaste halvåret. Det visar den nationella mätningen Väntetider i vården som genomförts av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
Bilden av läkaren alltid på språng och otillgänlig har förändrats, visar mätningen.
Foto: Rolf Hamilton
Både tillgängligheten på telefon och antalet patienter som får ett nybesök hos läkare inom sju dagar har ökat sedan mätningen i mars. Då besvarades i genomsnitt hälften av inkommande samtal till vårdcentralernas husläkarmottagningar. I oktober är motsvarande siffra 78 procent.
Antalet patienter som får tid för ett nybesök hos husläkare inom sju dagar har stigit från 78 procent till 85 procent.
Öppettider mellan klockan 8-17, slopade telefontider och fler medarbetare som svarar i telefon är några av åtgärderna som har haft effekt på tillgängligheten.
- Jag vill ge en eloge till alla medarbetare som trots hög arbetsbelastning och ett nytt journalsystem har åstadkommit denna förbättring, säger AnnCharlotte Frank Lindgren.
Men det här är genomsnittssiffror. Det finns vårdcentraler som har en telefontillgänglighet på 100 procent, exempelvis Storvreta och Gimo. Gottsunda vårdcentral ligger i botten med en tillgänglighet på 45 procent. Det beror bland annat på en mycket hård belastning, så kallad vårdtyngd, med många äldre, invandrare och flera olika språk, 72 hemspråk.
Det är också den vårdcentral som får allra flest telefonsamtal. Antalet samtal till vårdcentralerna i länet varierar från ca 700 samtal i månaden till 6 000 samtal i månaden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!