Bilbranschen förändras efter slopad regel
Konkurrens inom bilhandeln ökar. Sedan EU lättade på etableringsreglerna för en månad sedan är redan två storinvesteringar på gång i Uppsalaregionen. En utveckling mot färre men större företag väntas i branschen.
— Vi tror att konkurrensen kommer att skärpas och är rätt övertygade om att det leder till att färre men större företag dominerar marknaden i framtiden.
Koncentreras
Försäljningen koncentreras mer till storstäderna eller till köpstarka regioner, säger Charlie Magnusson vid Motorbranschens Riksförbund.
Upplands Motors och Bilias expansion i regionen kan ses som en bekräftelse på det. Biliakoncernen är störst i landet men en omsättning på över 11 miljarder förra året. Upplands Motor omsatte 960 miljoner. Michaelsson & Nelin är ett av landets största bolag inom handel med begagnade bilar och har en omsättning på 145 miljoner kronor.
— Genom förvärvet av Michaelsson & Nelin etablerar vi oss i Uppsala som är en köpstark och spännande tillväxtregion, säger Bilias vd Jan Pettersson.
Både Upplands Motor och Bilia har nybilsförsäljning av Volvo och Renault. Inledningsvis nöjer sig dock Bilia med att öka försäljningen av begagnat i Uppsala.
— Vi bygger också ut verkstadsdelen. Vi håller på med ett helt nytt koncept för alla våra verkstäder på servicesidan som ska presenteras inom kort. I Uppsala finns bra lokaler och möjligheter att bygga ut, säger Jan Pettersson.
Utvecklas vidare
På sikt har han dock planer på att starta nybilsförsäljning.
— Men den frågan vill jag än så länge lämna öppen.
Michaelsson & Nelins tidigare ägare, Andreas Michaelsson och Hans Nelin, valde att sälja till Bilia för att bolaget ska kunna utvecklas vidare.
— Till det behövs en större aktör. Vi klarar oss inte själva. Vi tror att efterfrågan på miljövänligare bilar kommer att öka inom de närmaste åren och det blir svårt att få fram sådana för oss på egen hand, säger Andreas Michaelsson som blir platschef när Bilia tar över.
För bilhandeln på mindre orter kan strukturomvandlingen innebära utarmning. Samtidigt kan lokala bilhandlare marknadsföra fler olika bilmärken. Det ökar i så fall bredden. I dag finns ett tusental nybilshandlare i landet. Den som saluför flest märken är en handlare i Jönköping med nio stycken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!