En av 50-talets mest populära Volvo-bilar var modellen PV 444. Modellen tillverkades mellan 1944 och 1957 och var 150 cm bred. Volvos större populära bil som syns i tv-reklamer i dag, modellen XC90, är 190 cm bred. Trots denna skillnad är dagens parkeringsmått fortfarande baserade på 50-talets bilar.
Enligt Trafikverket är standarden för en bilparkering 2,5 meter i bredd. När UNT går ut i centrala Uppsala är det bara parkeringsplatserna vid Stadshuset som når upp till denna standard.
På Fyristorget och Sivia torg är parkeringarna ca 2,36 meter breda, medan i det nybyggda Centralgaraget varierar tre mätningar från 2,13, 2,24 och 2,34 meter. Mellan tre platser i centrala Uppsala kan alltså en parkering skilja 40 cm.
Varför är det sådan här skillnad?
Kurt Auoja, driftchef för trafikplanering i Uppsala:
– Jag har inget svar på varför det skiljer, för det ska inte skilja. Dock kan det vara så att vid projektering så finns det ett begränsat utrymme att anpassa antalet uppställningsplatser till och då kanske det sker en ”jämkning” av parkeringsplatsers bredd.
Finns det planer på att utöka utrymmet?
– Nej, inte vad jag vet. Så kallade stadsjeepar är ofta högre och bredare. Det är då bilförarens ansvar att välja en uppställningsplats där fordonet inte inkräktar på annans parkeringsplats. Kantstensparkering är en möjlig parkering för breda fordon.
Enligt Kurt Auoja så anpassas inte heller trottoarerna vid parkeringar för lägre bilar, utan menar att sådana bilar också kan få problem vid hastighetsdämpande åtgärder som byggs på vägarna.
När UNT ger sig ut på Fyristorget möter vi JO Eriksson som står och betalar sin parkeringsavgift. Han upplever inte att det är så trångt att parkera utomhus, men att det är värre i garage. Däremot gillar han inte trottoarkanterna.
– Bilarna är ganska låga i dag, det är lätt att skrapa fronten mot trottoarkanten när du parkerar, säger JO Eriksson.
Nere i Centralgaraget parkerar Erik Trovalle sin bil. Han tycker att garage generellt sett är väldigt svåra att parkera i.
– Ibland kan det vara nära omöjligt faktiskt. Det gamla garaget vid Akademiska sjukhuset är en av de värre platserna.
Susanne Fagerberg är skadechef på Länsförsäkringar i Uppsala. Hon berättar att dessa skador är mycket vanliga och har dessutom ett väldigt stort mörkertal.
– Stormarknader är en av de vanligaste miljöerna där småolyckor sker. Allra vanligast är nog så kallade "dörruppslag". Många kunder beskriver att de har varit stressade, säger Susanne Fagerberg.
Antalet trafikskador har ökat sedan 2012 och uppskattningsvis utgör små kollisioner mer en än fjärdedel av den totala mängden. Susanne Fagerberg berättar att vi nu står inför högsäsongen av små kollisionsskador. Hon menar att många av deras kunder säkert skulle spara en hel del pengar om parkeringsytorna var större.
– Nu i adventstid och med julhandeln är det högsäsong för skador. Det börjar bli mörkt och mycket folk rör sig på gatorna, sikten blir sämre, utrymmena trängre och du ser inte kanterna för snö eller slask. Det gäller att ta det försiktigt då.