Bil till affären som lastbil från Brindisi
KRÖNIKA: I klimatdebatten är de långväga transporterna ofta i fokus. Men de riktigt stora klimatutsläppen sker mellan affären och kylskåpet. Tar man bilen fem kilometer till affären så kan matkassen ha åkt lastbil till Uppsala från Brindisi i södra Italien.
Är det verkligen möjligt? Jo, det är bara att räkna på utsläppen: En långtradare av europeiskt snitt för fjärrtrafik drar ungefär 3,5 liter diesel per mil. Den kan lasta 25 ton och en rimlig lastningsgrad är 85 procent på hitresan och 75 procent i returlasten, vilket ger en snittlast på 20 ton. Ofta får lastbilarna åka en bit för att hämta returlasten vilket gör att man får räkna med lägre last på tillbakaresan.
Och man kan tänka sig att en vanlig konsument tar bilen, en bensindriven Volvo V70 som drar 1,17 liter per mil i stadstrafik, fem kilometer till affären och köper en matkasse som väger 20 kilo. En liter diesel ger upphov till utsläpp av 2,56 kilo koldioxid medan en liter bensin orsakar utsläpp av 2,36 kilo koldioxid.
Jämför man transporterna så kan matkassen grovt räknat åka lastbil i 300 mil för att ge upphov till samma koldioxidutsläpp. Det motsvarar en resa från Brindisi i södra Italien till Uppsala.
Den här jämförelsen är väldigt grov och om man transporterar till exempel sallad eller skrymmande, lätta saker som cornflakespaket kan man inte fylla lastbilen med samma vikt. Men å andra sidan handlar många förmodligen betydligt mindre än 20 kilo åt gången, och med en 10 kilos matkasse i bilen är lastbilen någonstans nere i Afrika.
Detta ställer naturligtvis också helt andra krav på kommunens planering. I dag pågår en stark trend där dagligvaruhandeln koncentreras till större lågprisaffärer som ligger långt från bostadsområdena. I Uppsala finns en uttalad strategi att underlätta för handelns önskemål. Och fler stora mataffärer är på väg att etableras både i Boländerna och Stenhagen.
För livsmedelshandeln finns i princip inte någon köpkraft att hämta in utanför Uppsala, vilket gör att fler stora lågprisbutiker slår direkt mot mindre butiker i bostadsområdena, vilket ökar trafiken och därmed koldioxidutsläppen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!