Betygsras i flera ämnen
Andelen elever i årskurs nio som nått minst betyget godkänt har minskat dramatisk i flera ämnen i Uppsala kommun. Exempelvis fick fler än var tredje niondeklassare i Uppsala inte godkänt i historia och samhällskunskap under förra läsåret.
Men faktum är att andelen elever som nått målen i kärnämnena sjunkit betydligt mindre än i flera andra ämnen. Detta gäller såväl i Uppsala som riket. I svenskämnet sjönk andelen med drygt fyra procentenheter i Uppsala kommun, från drygt 95 procent år 1999 till nära 91 procent år 2005.
I historia, samhällskunskap, religion och geografi ligger andelen elever som uppnått målen under 65 procent, vilket innebär ett tapp i statistiken på över 20 procentenheter sedan 1999 för alla dessa ämnen i Uppsala kommun.
— I dag finns en tendens att vi nästan är en treämnesskola och det mått man tittat mest på har varit behörighet till gymnasiet. Nu måste vi börja prata om att alla elever ska ha godkänt i alla ämnen, säger Per Pettersson, skolchef i Uppsala kommun.
Även för de naturvetenskapliga ämnena är läget dystert. Bara cirka 70 procent av Uppsalas niondeklassare nådde målen i vart och ett av ämnena biologi, kemi och fysik, ett tapp med 17 procentenheter i varje ämne sedan 1999. Samtidigt klarade 92,5 procent av Uppsalaeleverna godkänt i matematik, ett tapp med bara tre procentenheter under samma tid.
Skolledningen arbetar just nu med att gå igenom varje skolas kvalitetsredovisning för läsåret 2004/2005. Ett viktigt uppdrag som skolorna ska få är att gå på djupet i betygsstatistiken i varje ämne på just sin skola.
— Det här är allvarligt. Breda kunskaper är mycket viktigt i livet. Varje skola måste nu försöka att hitta sambanden till att det ser ut så här, säger Lena Wiman, skolchef i det sydöstra skolområdet.
Hon påpekar samtidigt att det är svårt att dra slutsatser från en kommun.
— Det är här allvarliga tendenser som finns på nationell nivå, säger hon.
I jämförelse med riket som helhet är minskningen betydligt mer dramatisk i Uppsala, men den har skett från en mycket högre nivå. I exempelvis historia nådde drygt 71 procent av eleverna minst godkänt i riket år 1999, medan 85 procent gjorde det i Uppsala.
Statistiken i artikeln kommer från Skolverkets databas Siris som helt bygger på kommunernas egna uppgifter.
UNT-fakta
Andel elever i årskurs nio i procent som nått målen i respektive ämne, år 1999 respektive 2005. Tabellen visar de ämnen med störst differens åren emellan och gäller alla skolor i kommunen.
ÄMNE 1999 2005
Biologi 89,5 72,3
Fysik 87,2 69,5
Geografi 85,6 63,4
Historia 85 64,1
Kemi 86,9 69,4
Religion 85,5 64,2
Samhällskunskap 85,6 64,7
Andel elever i procent som nått målen i alla ämnen vid alla skolor i Uppsala kommun
Kommunala skolor
Almunge skola 78,1
Bergaskolan 60,7
Björkvallsskolan 82,6
Brantingsskolan 69,0
Eriksbergsskolan 84,0
Gottsundaskolan 64,6
Gränbyskolan 70,8
Gåvsta skola 75,9
Heidenstamskolan 58,4
Katedralskolan 84,9
Stavby skola 88,2
Stenhagenskolan 70,5
Sävjaskolan 64,3
Tiundaskolan 77,3
Tunabergsskolan 77,3
Vaksalaskolan 78,5
Valsätraskolan 67,7
Ärentunaskolan 70,0
Fristående skolor
Gluntens Montessoriskola 90,5
Katarinaskolan 76,8
Livets Ords Kristna skola 73,9
Andel elever som nått målen i alla ämnen i riket är 75,5 procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!