Betalade p-avgift fick böter

NYHETER. Daogo Zoungrana betalade parkeringsavgift men flyttade bilen på Tingvallavägen. Då hamnade han enligt övervakningsfirman i en annan zon och fick 500 kronor i böter. Nu ändrar Sigtunahem på direktiven för att boende och besökare ska slippa liknande problem.

Uppsala2014-02-18 17:03

Den 29 december åkte Daogo Zoungrana från Sigtuna stad för att hälsa på en kompis på Tingvallavägen i Märsta. Han parkerade bilen, betalade för fyra timmar och lade parkeringsbiljetten i vindrutan. Efter telefonkontakt med kompisen visade det sig att han bodde längre bort i området och att nästa infart med tillhörande parkeringsplats låg betydligt närmare. 
- Jag tog bilen och åkte dit. Eftersom det var samma parkeringsbolag och samma taxa tog jag för givet att jag inte behövde betala på nytt utan kunde använda samma parkeringsbiljett, säger Daogo Zoungrana.

För att vara på den säkra sidan provade han att ringa till Mobil Park AB, som sköter parkeringsövervakningen i området, men då det var efter kontorstid svarade ingen. Så han lade biljetten i vindrutan och gick hem till sin kompis. När han kom tillbaka några timmar senare satt det en parkeringsbot på 500 kronor på vindrutan.
- Jag blev naturligtvis väldigt upprörd eftersom jag trodde att jag hade gjort rätt för mig, säger Daogo Zoungrana.
Han kontaktade Mobil Park för att förklara situationen, men fick inget gehör.
- De sade till mig att jag fick skylla mig själv och att om jag har körkort så borde jag veta att man bara kan använda biljetten från en automat i den zon som den tillhör. Men det enda som stod på automaterna var att det kostade två kronor i timmen och att man betalade dygnet runt. Någon annan information fanns inte, säger Daogo Zoungrana.

Då Mobil Park inte ville lyssna kontaktade han Sigtunabygden, och vi hörde oss för vad som egentligen gäller. En inledande kontroll klargjorde att båda automaterna står på Sigtunahems mark.
- Det stämmer. Vi har alla fastigheter med jämna nummer, medan Graflunds har de med udda på andra sidan Tingvallavägen, säger Sigtunahems boservicechef  Sören Lindqvist och fortsätter:
- Samma fenomen finns nere på Norrbacka. Där har vi tre automater i samma område och jag är övertygad om att man kan betala och parkera var som helst även där. Det borde i alla fall vara så. Hur ska man annars göra om en automat är trasig, säger Sören Lindqvist.
Sigtunahems vd Kicki Björklund är med på mötet och är inne på samma linje.

Men Marie på Mobil Parks kundtjänst låter sig inte bevekas av den nya informationen.
- Bilföraren har bytt plats och åkt in i ett annat område, som har ett annat konto, så parkeringsvakten har gjort helt rätt, säger hon och fortsätter:
- Vi har inga andra noteringar än att vi ska hantera varje parkering som en egen zon. Sigtunahem får återkomma till oss om det ska vara på något annat sätt.
För Sören Lindqvist är det ny information så han ber att få återkomma i ärendet. Några timmar senare kommer svaret.
- Jag har pratat med vår inköpare av parkeringsövervakningen, samt med Mobil Park, och de hade rätt. Vi har inte gett dem några andra direktiv. Samtidigt vill vi inte ha det så här, så vi har kommit överens med dem om en ny lösning där man kan lösa biljett i valfri automat inom ett och samma område. Genomförandet sker snarast möjligt, säger Sören Lindqvist.
Som en följd av detta väljer också Sigtunahem att lösa Daogo Zoungranas parkeringsskuld.

Fotnot: Biljetter som lösts på Graflunds sida av Tingvallavägen gäller inte på Sigtunahems parkeringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om