Besvikelse över sen byggstart för resecentrum
Företrädare för Uppsala kommun och det regionala samarbetsorganet C-framåt uttrycker stor besvikelse över beskedet som innebär att byggstarten för Uppsala resecentrum blir tidigast 2007.
- Vi har arbetat i största enighet, uppvaktat regeringen och verkligen drivit den här frågan. Därför känns beskedet extra tungt, sade Gunnar Hedberg, ordförande i C-framåt.
Samhällsnytta
Kommunens kanske främsta trumfkort har varit att Uppsala resecentrum är ett projekt som anses ha stor nyttan för samhället i stort, bland annat via kortare restider.
Överenskommelsen mellan regeringen och samarbetspartierna vänsterpartiet och miljöpartiet om att tidigarelägga investeringar i tåg- och vägnät fick i december C-framåt att vädra morgonluft. Det föreföll då möjligt att komma igång med Uppsala resecentrum redan under 2004-2005. Men när väg- och järnvägsinvesteringarna för planperioden 2004-2015 presenterades på tisdagen stod det klart att investeringar på ett resecentrum i Uppsala genomförs med byggstart 2007-2009. Enligt tidigare planer skulle den första etappen i arbetet ha dragit i gång redan i slutet av maj.
- Det här är mycket negativt för Uppsala även ur ett tillväxtperspektiv, sade landstingsrådet Mats O Karlsson (s), som också sitter i C-framåt.
Satsningar
Ett antal andra viktiga investeringar tidigareläggs däremot. Exempelvis investeringar på Ostkustbanan Furuvik-Skutskär som påbörjas 2007-2009, samt på E 18 Sagån-Enköping som påbörjas redan 2006-2007. Mälartunneln genom Stockholm tidigareläggs till 2005.
Vid presskonferensen uttrycktes även besvikelse över att det inte blev några utökade ramar för anslutningsvägar till nya E4. Cirka 1,3 miljarder kronor går till den länsplan som i slutändan fastställs av länet.
- Vi kommer att tvingas till hårda prioriteringar inom regionen där exempelvis anslutningen av Bärbyleden till E4 ställs mot väg 288, konstaterade Lena Hartwig.
Mats O Karlsson och Leif Sanner (fp), ordförande i C-framåts trafikberedning, framhöll dock att C-framåt räknar med ytterligare diskussion med Vägverket om kostnaderna för E4-anslutningarna. Som UNT berättat råder det delade meningar om huruvida staten eller region ska betala.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!