â Entreprenörens passion och vilja Ă€r starkare Ă€n riskanalysen, sĂ€ger Anders Wall.
Den 79-Äriga Anders Wall smÄjoggade upp för trapporna till scenen inför hundratals besökare i Uppsala universitets aula.
â Den hĂ€r dagen i november, dĂ„ jag fĂ„r Ă€gna en hel eftermiddag Ă„t entreprenörskap, det ska ni veta Ă€r en av Ă„rets absoluta höjdpunkter för mig, sĂ€ger han.
Det var sjunde Äret i rad som Anders Wall-förelÀsningen anordnades. Förutom Anders Wall sjÀlv fick publiken Àven höra pÄ Anders Johnson, författare i nÀringslivshistoria och före detta chefredaktör för Dagens Nyheter. Han pratade snabbt och visade bilder pÄ en stor tv-skÀrm och fick ofta publiken att skratta. Som nÀr han berÀttade om att entreprenörer mÄste vara besvÀrliga för att lyckas.
â I början skrattar folk Ă„t den löjliga idĂ©n, sedan blir de rĂ€dda nĂ€r de upptĂ€cker att den funkar och ser den dĂ„ som ett hot. Sedan nĂ€r man lyckas tycker alla att den Ă€r sjĂ€lvklar och riktig. Det Ă€r precis sĂ„ all utveckling gĂ„r till. Anders har ju kommit till det tredje stadiet, men ni andra som ska bli entreprenörer mĂ„ste gĂ„ igenom de tvĂ„ första stadierna innan ni kan instifta en professur och fĂ„ en egen dag pĂ„ Uppsala universitet, sĂ€ger Anders Johnson.
Konferenciern och komikern Fredrik Lindström sÄg till att sÄ vitt skilda entreprenörer som Bicky Chakraborty, grundare av Elite Hotels, Richard Bergfors, vd för Max hamburgerrestauranger och supermodellen Emma S Wiklund, som nyligen lanserat sitt eget hudvÄrdsmÀrke, höll sig pÄ spÄret.
Emma S Wiklund berÀttade att hon lÀnge funderat pÄ att utveckla hudvÄrdsprodukter men att det inte fanns tid för det under modellkarriÀren. Men för tvÄ och ett halvt Är sedan kom hon till skott.
â Man ska ju grĂ€va dĂ€r man stĂ„r och jag har alltid varit lite nojjig med huden och nörd pĂ„ krĂ€mer. NĂ€r jag jobbade som modell under 90-talet var det vĂ€ldigt viktigt att man hade fin hy, nu gĂ„r det ju att retuschera bilderna pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Emma S Wiklund.
Hon kĂ€nde igen sig i att âentreprenörer Ă€r besvĂ€rligaâ.
â Jag Ă€r vĂ€ldigt hetsig och otĂ„lig och det kan nog vara lite jobbigt. Men man vill ju stĂ„ för produkten till hundratio procent och satsar ju Ă€ven pengar i det och de vill man ju inte förlora, sĂ€ger Emma S Wiklund.