– Entreprenörens passion och vilja är starkare än riskanalysen, säger Anders Wall.
Den 79-åriga Anders Wall småjoggade upp för trapporna till scenen inför hundratals besökare i Uppsala universitets aula.
– Den här dagen i november, då jag får ägna en hel eftermiddag åt entreprenörskap, det ska ni veta är en av årets absoluta höjdpunkter för mig, säger han.
Det var sjunde året i rad som Anders Wall-föreläsningen anordnades. Förutom Anders Wall själv fick publiken även höra på Anders Johnson, författare i näringslivshistoria och före detta chefredaktör för Dagens Nyheter. Han pratade snabbt och visade bilder på en stor tv-skärm och fick ofta publiken att skratta. Som när han berättade om att entreprenörer måste vara besvärliga för att lyckas.
– I början skrattar folk åt den löjliga idén, sedan blir de rädda när de upptäcker att den funkar och ser den då som ett hot. Sedan när man lyckas tycker alla att den är självklar och riktig. Det är precis så all utveckling går till. Anders har ju kommit till det tredje stadiet, men ni andra som ska bli entreprenörer måste gå igenom de två första stadierna innan ni kan instifta en professur och få en egen dag på Uppsala universitet, säger Anders Johnson.
Konferenciern och komikern Fredrik Lindström såg till att så vitt skilda entreprenörer som Bicky Chakraborty, grundare av Elite Hotels, Richard Bergfors, vd för Max hamburgerrestauranger och supermodellen Emma S Wiklund, som nyligen lanserat sitt eget hudvårdsmärke, höll sig på spåret.
Emma S Wiklund berättade att hon länge funderat på att utveckla hudvårdsprodukter men att det inte fanns tid för det under modellkarriären. Men för två och ett halvt år sedan kom hon till skott.
– Man ska ju gräva där man står och jag har alltid varit lite nojjig med huden och nörd på krämer. När jag jobbade som modell under 90-talet var det väldigt viktigt att man hade fin hy, nu går det ju att retuschera bilderna på ett annat sätt, säger Emma S Wiklund.
Hon kände igen sig i att ”entreprenörer är besvärliga”.
– Jag är väldigt hetsig och otålig och det kan nog vara lite jobbigt. Men man vill ju stå för produkten till hundratio procent och satsar ju även pengar i det och de vill man ju inte förlora, säger Emma S Wiklund.