Besparingar har effekt på Katedralskolan
På Katedralskolan lyser flitens lampa, men den släcks så fort ingen är kvar i rummet. För sjätte året har skolan nu haft sin energisparvecka.
— Vår rektor säger att skolan förr såg ut som en Finlandsfärja på kvällen. Nu är den alldeles nedsläckt, säger Erik Östlund, naturkunskapslärare på Katedralskolan och ordförande i skolans miljöråd.
För sjätte året har han nu drivit skolans energisparvecka.
— Genom detta har vi med råge nått kommunens mål att varje enhet ska minska sin energiförbrukningen med tio procent, och vi har gjort det mycket snabbare än vad som uttrycks i målet, säger Erik Östlund.
Staplarna ger effekt
Under energisparveckan engageras elever genom tävlingar och genom uppmaningen att lyckas spara energi. På bildskärmar i skolan syns snabbt hur bra skolan sparar just i dag. Staplar visar elförbrukningen dag för dag.
— När staplarna kommer upp på skärmarna märks det, då börjar folk att släcka lampor efter sig, säger Erik Östlund.
Att vara konkret och att kunna få tydliga resultat är viktigt i miljöarbetet.
- Vi har också nyckeltal som el, returpapper, kopior och vattenförbrukning per elev. Och så jämför vi oss med Fyrisskolan. Vi är alltid bättre på elförbrukningen än de, säger Erik Östlund.
Vill göra något konkret
Vid ett bord står eleven David Frieberg och lockar förbipasserande att delta i dagens frågetävling på temat energiförbrukning. Han arbetar med energisparveckan i sitt projektarbete.
— Jag ville göra något konkret, något som får effekt, säger David Frieberg.
Och effekt har skolans fokus på energifrågorna alltså fått. Bland annat finns i dag närvarostyrd belysning runt om på skolan, belysningen vid fotbollsplanen sköts nu manuellt, och ventilationen är styrd så att den går på högvarv under ordinarie verksamhet och på lågvarv när ingen är där.
Vill bli miljöskola
Katedralskolan har ansökt hos Myndigheten för skolutveckling om att få bli miljöskola och planerar att gå vidare med vad som kallas Skola för hållbar utveckling (se artikel intill). Varje ämne har därför en plan för hur hållbar utveckling ska finnas med i undervisningen och varje institution har sin egen miljöplan, alltså hur man hanterar kemikalier, sopor, papper och så vidare.
— Men viktigast när det gäller hållbar utveckling är att få med eleverna, säger Erik Östlund.
Hur är intresset för just energifrågorna då?
— Det är inget vi snackar om på rasten direkt. Men visst är det viktigt, och jag stänger av tv:n helt så att den inte är i stand by-läge, säger Sandra Johansson i trean.
Med modersmjölken
Just den inställningen tror Erik Östlund är rätt så typisk.
— Det finns nog färre utpräglade miljökämpar i dag, men å andra sidan har fler elever miljöfrågorna i sig, med modersmjölken liksom. Och egentligen är det ju det man vill.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!