– Annars kommer det att bli svårt att gå vidare med hela kollektivtrafiksatsningen. Det är viktigt att det finns ett reellt alternativ om det skulle bli så att vi inte får några pengar till spårväg även om vi söker igen, säger han.
Moderaterna kommer att ha svårt att ställa upp på en spårvägssatsning om det inte finns en statlig medfinansiering.
– Vi har aldrig sagt ja till en satsning på spårväg utan velat vänta tills det finns en finansiering som är hållbar och då krävs att staten är med och betalar. Kommunen klarar det inte på egen hand, säger Fredrik Ahlstedt.
Han ställer sig undrande till hur Uppsala kommun plötsligt kunde få ett nej på sin ansökan till Trafikverket om 1,2 miljarder i stadsmiljöstöd för spårvägsutbyggnad.
– Jag hade uppfattningen att det var klart och blev väldigt förvånad. Det innebär att vi måste titta över hela projektet för att se hur det kunde bli så här.
Har kommunen varit för dålig på att ta reda på vad som krävs?
– Det vet jag inte. Det verkar i alla fall som att de som utreder frågan behöver en förstärkning. Någonstans måste det ha blivit fel när politikerna upplever att det är bråttom att lämna in en ansökan och att man förväntar ett positivt besked. Sedan blir det inte så, säger Fredrik Ahlstedt.