Planerna på cykelvägen har varit konfliktfyllda under flera årtionden. Bland annat har markägare inte velat sälja marken, något som resulterat i att vägen har byggts i olika etapper. Kommunalrådet Stefan Hanna (C), anser att s-ledningen ägnar sig åt expropriering av jordbruksmark. Alltså att man tvingar ägaren att sälja mot sin vilja.
– Det har varit hur många turer som helst med den här vägen. Det är en skandal att det ska byggas en gång- och cykelväg på Sveriges bästa åkerjord, säger Stefan Hanna.
Erik Pelling (S) tycker att Stefan Hanna överdriver.
– Det rör sig om inlösen av mark och det görs varje gång som kommunen köper något från en markägare. Dagens beslut om en detaljplan är en början och det betyder att vi påbörjar dialog med markägare. Det går att överklaga om man inte tycker om förslaget. Det finns många markägare längs den aktuella sträckan som tycker det är ett bra förslag, men också några som inte tycker om det. Det är inte så dramatiskt detta, säger Erik Pelling.
Stefan Hanna tror inte att cykelvägen skulle kunna bli av utan möjligheten att tvångsinlösa marken.
– Det har blivit en charad för dem som vill det här, när man inte fått bygga vid Ärna flygfält och med alla turer som pågått, säger han.
Erik Pelling ser positivt på bygget.
– Vi tycker vi hittat en bra lösning och det blir naturskönt när vi kan dra den vid Fyrisån, säger han.