Beskedet: Öppna framdörrar förbjuds på bussarna

Nobina nekas rätten att öppna framdörrarna på bussarna i Uppsala. Det beskedet får företaget efter att bussförarnas fackförbund slagit larm om bristande skydd mot smitta för förarna.

Charlotta Hörner är huvudskyddsombud och bussförare på Nobinagaraget. Hon är fackligt engagerad i Kommunal.

Charlotta Hörner är huvudskyddsombud och bussförare på Nobinagaraget. Hon är fackligt engagerad i Kommunal.

Foto: Bilbo Göransson

Uppsala2020-10-09 05:03

– Det säkrar en smittfri arbetsmiljö för våra förare. Jag är nöjd, säger huvudskyddsombudet Charlotta Hörner på bussförarnas fackförbund Kommunal.

Hon har precis mötts av beskedet att dörrarna inte får öppnas framtill på Nobinas bussar. Arbetsmiljöverket säger nej. Nobina har velat öppna framdörrarna för att undvika att så många hoppar på bussen utan giltig biljett under pandemin. UNT har tidigare skrivit om konflikten om framdörrarna mellan Nobina och Kommunal. För att kunna kolla biljetter men samtidigt skydda arbetsmiljön ville Nobina sätta upp en plexiglasskiva mellan passagerare och förare.

– Svensk kollektivtrafik står inför ett ekonomiskt stålbad. Det behövs kompensation på något sätt för det enorma ansvar man tagit i pandemin, säger David Erixon, presstalesperson på bussföretaget Nobina.

Men Arbetsmiljöverket godkände inte Nobinas planer på att öppna upp framdörrarna enligt det brev som skickats till Nobina och som UNT tagit del av. Anledningen är att skyddsskivan är för låg – bara 181 centimeter, vilket gör att det finns ett 50 centimeter stort hål ungefär i ögonhöjd på många passagerare, där smittdroppar kan ta sig igenom till föraren.

undefined
Arbetsmiljöverkets beslut.

I beskedet från Arbetsmiljöverket hotas Nobina med förbud att bedriva linjebuss i Uppsala, med hänvisning till smittoriskföreskriften i Arbetsmiljölagen, AML, om man öppnar dörrarna. Men på Nobina tar man beskedet med ro.

– Egentligen betyder det bara ett status quo eftersom vi redan nu kör bussarna med framdörrarna stängda. Skyddet behöver kompletteras för att få öppna upp och vi tar fram en ny prototyp i detta nu, säger David Erixon.

Varför är skyddet så lågt?

– Vi har över hundra bussmodeller i Sverige och vi ville ta fram en prototyp som fungerade på alla, oavsett om de har luckor i taket eller annat. Men vi kan exempelvis sätta kompletterande mjukplast mellan tak och skyddsbarriären, säger David Erixon.

Att flytta tillbaka biljettläsarna till bakdörrarna vilket fackförbundet Kommunal föreslog är inte ett alternativ, säger han.

– Man har undersökt möjligheterna för det runtom i landet. Dels kan man se att pandemiplankningen är ett problem även där biljettläsarna sitter bak, som på Västtrafik. Att flytta tusentals biljettläsare är dessutom en ekonomisk kostnad när det gäller att byta kablar och it-system. Dessutom måste många fordon tas ur bruk under tiden de byggs om i en tid då vi behöver många fordon i bruk. Det är helt enkelt inte en framkomlig väg, säger David Erixon.

Arbetsmiljöverket har gett Nobina fram till 20 oktober att inkomma med synpunkter innan beslut fattas om eventuellt förbud. UL är oroliga för det ekonomiska läget till följd av pandemiplankningen.

– Ett vanligt privat bolag i det här ekonomiska läget hade varit konkursmässiga, så det är viktigt att vi hittar en lösning. Förr eller senare måste man öppna framdörrarna och då måste vi göra det på ett säkert sätt som ger tillräckligt skydd för förarna, säger Helena Klange, presschef på UL.

Kan ni komma att dra in busslinjer?

– Om inkomsttappet fortsätter, ja. Men vi har lagt en plan och vi har fått ett beslut om viss kompensation från regeringen. De flesta betalar för sig och det är vi tacksamma för. I övrigt kan vi bara vädja till de som inte gör det att börja betala för sig, säger Helena Klange.

Bussar covid-anmäls ofta

Arbetsgivare är ansvariga för att personalen är säker på jobbet. Under pågående pandemi innebär det också att hålla de anställda säkra från covid. 

I år har hittills 179 arbetsplatser anmälts av sina skyddsombud kopplat till pandemin i landet.

Vanligaste arbetsplatsen bland anmälningarna är linjebussar, 32 st, följt av 20 anmälningar av landsortsbussar. Tredje vanligaste var anmälningar av äldreboenden, 19 stycken.

Källa: Arbetsmiljöverket samt Arbetsmiljöföreskriften för smittfritt arbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!