Besked om Resecentrum dröjer

Banverket visade på fredagen den nya dubbelspårjärnvägen genom Svartbäcken i Uppsala för inbjudna från kommunen, landstinget och regionen, men kunde då inte lämna besked om när resecentret börjar byggas vid Uppsala central.

Uppsala2004-12-10 13:38
Enligt den fastställda tidsplanen kan bygget starta tidigast 2007, men det pågår förhandlingar om en finansiering av utbyggnaden för järnvägen i centrala Stockholm. I samband med detta diskuteras tidigareläggningar av ett antal andra projekt, bl a resecentret i Uppsala.
Förhandlingarna förs mellan Banverket och de regioner och kommuner som berörs, även Uppsala kommun
— De har varit i ett "slutskede" länge, men vi kan inte spekulera i när de blir färdiga. Jag hoppas det blir inom kort, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Banverkets östra region.

270 miljoner
Investeringen i Svartbäcken har kostat Banverket 270 miljoner kronor. Det har byggts fyra nya järnvägsbroar och en ny gång- och cykelbro. Banverket har byggt bullerplank, gjort åtgärder på fasader och fönster nära spåren och även byggt en ny park i området. Samtidigt har man alltså fått dubbelspår genom området. Det pågår också en utbyggnad av dubbelspår på två sträckor kring Älvkarleby och Gävle. När dessa är klara är det enda kvarvarande enkelspåret passagen förbi Gamla Uppsala.

Dröjer
Nu pågår en förstudie som ska redovisa olika alternativ till ombyggnader vid Gamla Uppsala. Averstad kallar det redan tidigare lanserade förslaget om en tågtunnel under mark som ett huvudalternativ fastän det inte kunde genomföras i samband med E 4-bygget.
Men utbyggnaden vid Gamlis lär dröja oavsett vilken lösning som väljs.
— Det projektet finns över huvud taget inte med i långtidsplanen fram till 2015, säger Kjell-Åke Averstad.
Det enda som kan ändra detta är att det görs andra prioriteringar när en ny framtidsplan ska göras om cirka fem år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!