Bertil Kinnunen (S) försvarar prishöjningen av UL:s månadskort

Det var tänkt att UL:s månadskort skulle kosta 500 kronor år 2016 . Nu föreslås i stället 795 kronor. "Då hade vi inte klart för oss den fulla vidden av det ekonomiska läget", säger landstingsråd Bertil Kinnunen (S).

Bertil Kinnunen (S), kollektivtrafiknämndens ordförande.

Bertil Kinnunen (S), kollektivtrafiknämndens ordförande.

Foto: Michaela Hasanovic / Arkivbild

Uppsala2016-04-21 15:32

Förra året sänkte ni priset för månadskortet från 790 till 750 kronor. Ett år senare går ni ut med att ni vill höja priset till 795 kronor. Hur förklarar du den här vändningen?

– Då var det en nivå som vi kunde ligga på för att finansiera trafiken. Nu är vi inne i nästa läge där vi stärker och utvecklar trafiken. Då krävs det ytterligare resurser. En del kommer via tillskott från landstingsskatten, men för att vi ska ligga kvar vid den här balansen där 50 procent är skattefinansierat och 50 procent är självfinansierat behöver vi justera priserna för att klara av satsningarna.

Hade ni inte det i åtanke när ni beslutade om sänkningen?

– I det läget var vi inte framme vid behovet av förstärkning. Det är allt fler som åker kollektivt. Vi har ett Uppsala som växer fantastiskt snabbt. Det gör att vi behöver lägga om linjenätet för att kunna ha en bra kollektivtrafikförsörjning.

Efter valet gick ni också ut med att månadskortet år 2016 skulle vara nere på 500 kronor.

– När vi gick ut med det hade vi inte klart för oss den fulla vidden av det ekonomiska läget i landstinget. Det var betydligt värre än vi hade trott. Det har visat sig att ombyggnationen av Akademiska sjukhuset blir betydligt dyrare än de prognoser som fanns.

Om ni inte hade full koll på det ekonomiska läget - varför gick ni då ut med en sänkning till 500 kronor?

– Vi trodde att de ekonomiska redovisningar som fanns gav hela bilden. Sedan visade det sig att ombyggnationen av Akademiska sjukhuset blir avsevärt dyrare än de prognoser som fanns. Den tidigare majoriteten hade inte kontroll över det här.

Du menar att fördyringen av Akademiska sjukhuset gör det dyrare att åka buss?

– Man kan säga att den allmänna misskötseln av landstingets ekonomi under den tidigare majoriteten har gett vid handen att det inte finns samma ekonomiska utrymme i dag som det vi trodde då.

När UNT skrev om prissänkningen till 500 kronor sa du att ni ville öka konkurrensen mot bilen och att fler kommer att åka kollektivt när det blir billigare. Hur ska du motivera pendlare att välja bussen framför bilen samtidigt som ni höjer månadskortet?

– Efter den föreslagna höjningen kommer månadskortet att ligga på 795 kronor. Det är bland de absolut lägsta taxorna i hela landet när det gäller länskort. Vi förstärker trafiken vilket är helt avgörande för att människor ska välja kollektivtrafiken före bilen.

Är det nu helt klart vad era planer kommer att kosta eller kan ni eventuellt behöva ändra priserna snart igen? Det har ju varit en del olika bud de senaste åren.

– Vi ser framför oss att de förstärkningar som vi föreslår kommer att kunna finansieras genom tillskott av skattemedel och de justerade taxorna. Sedan är det klart att om man i framtiden gör ytterligare stora förstärkningar så kan man behöva se över taxorna. Givet den kostnadsutveckling som finns med ökade kostnader för trafiken, som blir dyrare för varje år, kan taxorna behöva ses över. Det är en realitet som alla måste förhålla sig till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!