Bergström sålde till rätt pris

Gunnar Bergström på Rätt pris har i tolv år varit lågprisuppstickare i Uppsala. Han stod inför ett vägval - att expandera med en fjärde butik, eller sälja. En akut sjukdom gav honom tid att tänka till. Köpmannen nappade till slut på Axfoods stående erbjudande att sälja livsverken, de tre Rätt Pris-butikerna- Från 1 maj blev de Willys.

Uppsala2005-05-02 00:00
I dag är Gunnar Bergström frisk igen efter blodförgiftningen som han överlevde med knapp marginal. Innan dess var en ny Rätt pris-butik aktuell.
— Jo, jag hade planer på att växa, att öppna en fjärde butik och stärka ställningarna i Uppsala. Det kände jag som ett naturligt steg.
— Men på sjukhuset slogs jag av tankar att livet fort kan vara över. Samtidigt insåg jag att jag måste ge 100 procent i minst fem år till. Det var ett krav för att satsa, för att själv vara aktiv och känna av verkligheten. Att låta andra sköta ruljangsen
finns inte i min värld. Och engagemanget hade nog svalnat något också, säger Gunnar Bergström.

Uppvaktades av Axfood
Sedan två år tillbaka hade Uppsalas Bergström, som varit fristående handlare utanför de stora blocken, uppvaktats av Axfood. Men han sade alltid nej. Nu aktualiserades frågan igen.
— Den ställdes på sin spets för egen del. På ganska kort tid bestämde jag: Sälj! Och nu är det gjort.
Samtliga anställda, cirka 115, erbjöds jobb i Willys. Alla följer med, utom Gunnar själv och sönerna Andreas och Erik som har andra planer.
De tre Rätt pris-butikerna omsatte senaste året 470 miljoner kronor, tolv procents marknadsandel i Uppsala, mer än Kvantum och Maxi. Bäst går Kungsgatan (220 mkr), Björkgatan (172 mkr) och Gottsunda (80 mkr).

Rätt läge att sälja
— Rätt Pris-butikerna har gått bra, men marknaden har förändrats så till sist insåg jag att det var rätt läge att sälja nu, säger Gunnar Bergström.

UNT: Du sålde förstås till ''rätt pris''. Hur mycket?
— Det är hemligt, men jag kan säga så mycket att jag är nöjd, för annars hade jag ald­rig sålt.

UNT: Hur ser du på Willys intåg i Uppsala?
— Willys kan i kraft av sin rikstäckande organisation fortsätta att öka prispressartrycket i Uppsala.
— ''Mina'' butiker och personalen får långsiktigt bättre förutsättningar inom en större koncern. Willys är ett varumärke som ger den konkurrenskraft som behövs för den här sortens lågprisbutiker, säger Gunnar Bergström.
I prisundersökningar har Rätt pris legat bra till bland Uppsalas butiker.

UNT: Men maten är billigare i Västsverige, kan den pressas ytterligare i Uppsala?
— Gör man korrekta prisundersökningar är skillnaden ytterst liten. Vi har legat bra till och Willys har, som vi, lägre priser över hela sortimentet.

UNT: Går det att producera livsmedel billigare i Sverige i dag?
— Tveksamt. Gränserna suddas ut och nu köps eller produceras mat över hela Europa som följer med kedjorna in i Sverige.

''Idrottssponsring viktig''
Rätt pris har ju sponsrat Upplandsidrotten under åren. Vad händer nu?
— Idrotten har varit en del i vår framgång, funnits med i totala marknadsföringen. Det har känts naturligt att vara med. Självklart kan inte en rikskedja stötta lokalt i samma omfattning, men de ser möjligheter.
— Favoriter? Nja... Lilla Lagga! Och Bälinges damer! Men också Sirius, Danmark, AIS, Skuttunge, Storvreta med flera har varit kul att stötta genom åren.

UNT: Vad skall du göra nu? Flytta utomlands?
— Fortsätta jobba, i två nya bolag, i fastighets- och konsultbranschen. Det senare gäller nyetableringar för Axfood.

UNT: Hur känns det i dag när livsverket är sålt, att butikerna under maj omvandlas till Willys?
— Känslomässigt känns det. Mest går minnena till mina anställda, alla de som var med vid starten 1992 och som jobbat upp sig i ledande befattningar. Det är de som ligger bakom framgången!
UNT: En sista fråga: var kommer du att handla nu?
— Ha, ha... På flera ställen, av nyfikenhet. Det har jag inte gjort förr i Uppsala!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om