"Beredskap för stora sjöolyckor saknas"
Sjödramat på Ekoln för en vecka sedan slutade lyckligt, men dykaren och konsulten Göran Boström är orolig för att det saknas beredskap för stora sjöolyckor i Uppsala.
Foto:
Konsulten Göran Boström tänker sig ett mörkare scenario - en välbesökt restaurangbåt som Kung Carl Gustaf börjar verkligen brinna i svår sjö, höstmörker och kyla. Han menar att brandförsvaret inte har resurser att föra passagerarna i land.
Uppsalas brandförsvar har under sommarhalvåret en båt med släckningsutrustning vid Skarholmen, plus tre gummibåtar vid de heltidsbemannade stationerna. Skarholmsbåten tar enligt brandförsvaret max tio personer, gummibåtarna två eller tre.
- Resten då? Det kan bli en masskadesituation, det kan bli många som råkar illa ut, säger Göran Boström.
Chefen för brandförsvaret i Uppsala kommun Tommy Ekstrand påpekar att fartyg ska vara utrustade med livbåtar, och han tycker inte att den kommunala beredskapen brister.
- Den är god med hänsyn till det ansvar vi har.
Anders Ahlström, produktionschef vid brandförsvaret, specificerar:
- Om ett stort passagerarfartyg ska utrymmas har vi resurser att möta livflottarna och dra dem i land, absolut. Vi får köra skytteltrafik. Däremot har vi inte ett stort fartyg att lasta över till. Vi dimensionerar inte för det, det är inte ekonomiskt försvarbart med den riskbedömning som finns, säger han, och tillägger att Uppsala har lite vatten inom kommunen.
Göran Cederholm är handläggare i räddningsfrågor på länsstyrelsen, den myndighet som har tillsyn över räddningstjänsten. Han tycker att Uppsalas brandförsvar klarar de risker som finns.
Det kommunala sjöräddningsansvaret sträcker sig omkring 200 meter ut i Mälaren, på djupare vatten faller ansvaret på statliga Sjöfartsverket.
I fredags var en helikopter från Norrtälje på plats, två större båtar som låg ute på Mälaren larmades också av Sjöfartsverket, men de hade en timmes körväg till haveriplatsen.
Konsulten Göran Boström menar att privata företag i Uppsala har resurser som kan vara intressanta för brandförsvaret i ovanliga nödsituationer, och att det är dags att göra en förteckning över dem. Uppsala brandförsvar har enligt Anders Ahlström redan ett resursregister.
- Så fort det händer en större brand brukar räddningsledaren ringa och beställa specialutrustning, säger Torbjörn Borgström som driver företaget Saneringsentreprenad, och tillägger att han utgår från att brandförsvaret känner till att firman också har båtar.
-Vi är inte främmande för att be om hjälp, men det är inte många sjötillbud i Uppsala, och det som händer inom vårt ansvarsområde klarar vi för det mesta själva. Är det mer än 200 meter från land faller ansvaret på Sjöfartsverket. Vid olyckor på sjön går också de båtar som är närmast genast mot platsen för att assistera, säger Anders Ahlström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!