Beijer-Alma vände till vinst
Beijer-Alma gör ett riktigt bra halvårsresultat. Expansionen inom telekomsektorn har dragit upp vinsterna ordentligt. Samtidigt leder ökad konkurrens till att delar av verksamheten måste flyttas till lågkostnadsländer.
— Vi har gjort en Turn around som är unik för företaget. Vi gjorde stora investeringar främst för telekomsektorn åren 2000-2001. När det var klart så kollapsade markanden. Det kom totalt oväntat. Men nu har det vänt. Vi gör ett oerhört bra resultat, säger koncernchef Bertil Persson.
Under de senaste tre åren har företaget jobbat med att dra ner kostnaderna och rationalisera. Tre hundra miljoner i skulder har betalats av och bemanningen har minskats med 25 procent.
— Vi var väl rustade och hade mycket ledig kapacitet när efterfrågan sköt fart inom telekom förra året. Det har fortsatt under 2004. Efterfrågan har fördubblats för Habia Cable och vi har indikationer på att det kommer att fortsätta, säger Bertil Persson.
Men även övriga dotterbolag går bra. Fjädertillverkningen i Lesjöfors har ökat sin orderingång med över 20 procent och Elimag som också är inriktad mot telekom, med över 60 procent.
Efterfrågan i Asien står för en stor del av uppgången. Habia Cable har redan ett dotterbolag där. Stafsjö bruk står i begrepp att flytta tillverkning dit.
— Priskonkurrensen är väldigt kraftig både från våra konkurrenter i väst som lagt ut tillverkning i lågkostnadsländer och från asiatiska företag. Vi kommer att fortsätta flytta enklare tillverkning från Sverige till länder med lägre kostnader, säger Bertil Persson.
För helåret spår han ett "riktigt gott" resultat. Vinsterna ska dels användas för att skapa uthållighet i bolaget när konjunkturerna vänder.
— Men vi tittar också på möjligheterna att göra nya förvärv, säger Bertil Persson.
Det kan röra sig om att komplettera befintliga tillverkningsområden eller investera i något helt nytt.
— Ett femte ben. Men prio ett är att utveckla de bolag vi har.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!