"Behövs mer undervisning i skolan om handikapp"

Neurologiskt handikappades riksförbund anser att fördomarna skulle minska om skolan tog ett större ansvar för att informera om cp-skador.- Det är rätt magert med den undervisningen, säger Stefan Käll från NHR.

Uppsala2007-04-14 00:01
NHR försöker sprida kunskaper till allmänheten om olika handikapp, till exempel att en cp-skada handlar om begränsningar i rörelseförmågan och sällan har något med hjärnans kapacitet att göra.
- De cp-skadade är den grupp bland våra medlemmar som oftast tar upp attityder i samhället som ett stort problem, säger Stefan Käll, generalsekreterare för NHR, som har 15 000 medlemmar i landet varav 5-10 procent har en cp-skada.

Stefan Käll tycker att skolan har ett ansvar att tidigt informera barn om olika handikapp.
- Det är rätt magert med den undervisningen. Det handlar om några få timmar under de sex första årskurserna.
Skolverket har nyligen dragit igång en utredning av hur lagstiftningen mot diskriminering efterlevs. Bland annat ska man utreda hur attityderna ser ut bland barn, till exempel i fråga om synen på handikappade.
- Man kan tycka att några timmars undervisning är lite, men i skolan jobbar man kanske desto mer med förhållningssätt än direktundervisning kring dessa frågor, säger Stefan Engström, undervisningsråd vid Skolverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!