Begagnad dator såldes som ny
Dagen före nyårsafton köpte Johanna och Helena Hörner en ny laptop på Elgiganten i Uppsala - trodde de. När de kom hem visade det sig att datorn var full av program, bilder och videofilmer. Datorn som sålts som ny var begagnad.
Johanna Hörner och hennes mamma Helena Hörner är besvikna på Elgigantens personal.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
- Han var borta en stund och kom sedan tillbaka med en kantstött kartong. Vi frågade lite om skadorna, men han intygade att det inte var några fel på datorn och att den var plomberad. Att den skulle vara begagnad sade han inte ett ord om, berättar Johanna Hörner.
Några dagar senare när hon skulle hjälpa sin mamma att installera datorn upptäckte de att den redan var laddad med bilder, videofilmer och program. Det fanns till och med ett Spotify- och Msn-konto registrerat.
- Då förstod vi att datorn inte kunde vara ny. Dessutom var det en repa på nedre delen av datorn vid tangentbordet som vi hade reagerat på tidigare, säger Johanna Hörner.
Det vara bara att åka hela vägen tillbaka till Elgiganten för att lämna tillbaka datorn.
- Personalen reagerade knappt. De sa bara "oj då, va tråkigt" och så fick vi ett virusprogram som kompensation. Jag är verkligen besviken på deras bemötande och fundersam över hur det kunde bli så här, säger Johanna Hörner.
Men det här är inte första gången Elgiganten anklagas för att sälja begagnade varor till nypris. I höstas rapporterade Aftonbladet om flera fall som liknar familjen Hörners. Tidningen intervjuade också en före detta medarbetare på Elgiganten vars arbetsuppgift varit att formatera om de hårddiskar och datorer som kunder lämnat tillbaka på öppet köp. Sedan packades datorerna om och såldes till fullpris. Företagets policy är annars att dessa artiklar ska säljas ut till fyndpris.
När vi ringer Elgiganten hänvisas vi till Robert Jensen som är serviceansvarig.
Hur har det blivit så här?
- Vi har brustit i våra rutiner kring återköp helt enkelt. Den här datorn skulle ha rubricerats som fyndvara och haft ett nedsatt pris. Varför den inte hade det vet jag inte exakt, men förmodligen har den hamnat på fel hylla i lagret eller blivit felmärkt. Det är mycket beklagligt. Kanske är den höga arbetsbelasningen runt jul och nyår en förklaring. Men det här ska inte hända om rutinerna följs ordentligt.
I en intervju med Aftonbladet lovade Elgigantens vd att se över rutinerna för varor som lämnats tillbaka på öppet köp. Tycker du att ni har lyckats?
- Vi har gjort så gott vi kunnat, men kan alltid bli bättre. Sedan detta var uppe i media sist har vi förtydligat rutinerna för de anställda. Men tydligen har det inte hjälpt i det här fallet, någon har gjort fel.
Kan man verkligen lita på att varor man köper hos er är nya?
- Vi kommer alltid att hantera begagnade varor i butikerna eftersom kunderna får lämna tillbaka uppackade förpackningar inom en viss tidsperiod. Men självklart ska varor man köper till nypris vara nya.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!